Większość samorządowców i polityków wypowiadająca się w kwestii obwodnicy starała się podawać przykłady działań jakie podejmowali. Niektórzy także dołączali do wypowiedzi kierunki szukania winnych i ich niedopatrzenia. Mnie zainteresowała szczególnie wypowiedź Wiceburmistrza Wilka. Ta mianowicie:
„Mógłbym powiedzieć, że cały czas zabiegałem, spotkałem się niedawno z Andrzejem Adamczykiem, ministrem infrastruktury. Moim zdaniem, dzisiaj takie rzeczy powinno załatwiać się gabinetowo – twierdzi Jan Tadeusz Wilk, wiceburmistrz Malborka” (źródło: Dziennik Malborski „Malborka nie ma w rządowych planach budowy 100 obwodnic. Ruch tranzytowy przez kolejne lata będzie rozjeżdżał miasto” z dnia 14.02.2020 r.)
Wypowiedź ta przyciągnęła moją uwagę, ponieważ nic nie wiedziałem o spotkaniu Wiceburmistrza z Ministrem. A staram się śledzić malborskie media i ich doniesienia na bieżąco (zresztą - jako radny - uważam to za swój obowiązek). I nic w naszych lokalnych mediach na temat tego spotkania nie znalazłem. Sprawą postanowiłem się bardziej zainteresować.
Moje zdziwienie zostało spotęgowane, gdy informacja o tak ważnym spotkaniu nie została zawarta w dokumencie pn. „Sprawozdanie z międzysesyjnej pracy Burmistrza Miasta Malborka od 01 stycznia 2020 roku do 26 lutego 2020 roku”. Ani słówka. Dnia 27.02 odbyła się sesja RMM, więc była to okazja aby zapytać o tę kwestię. Odpowiedź Wiceburmistrza była następująca:
„(…) To była okazja taka, że podpisywaliśmy umowę na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych wraz z oprzyrządowaniem. Teraz jesteśmy na etapie ogłoszenia przetargu. A jak zawsze przy takiej okazji znowu można porozmawiać z Panem Ministrem. I o obwodnicy. I o Malborku. I o naszych problemach. Pozwoliłem sobie także – z Panem Burmistrzem konsultowaliśmy – zaprosić Pana Ministra do Malborka. Obiecał, że będzie naszym gościem w cieplejszej porze roku. (…)” (kanał youtube Sesje Malbork „XX Sesja Rady Miasta Malborka z dnia 27.02.2020”)
Faktycznie pod datą 30.01.2020 roku widnieje informacja o uroczystym podpisaniu umów o dofinansowanie o którym mówił Wiceburmistrz. Jednakże informacja pozbawiona jest kwestii rozmowy o obwodnicy i „I o Malborku. I o naszych problemach”. Z kolei pod tą datą w dziale Aktualności na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury możemy przeczytać w artykuł „460 mln zł z UE na zeroemisyjny transport publiczny w polskich miastach”. Tego dnia w Ministerstwie podpisano 10 umów z 9 delegacjami z następujących miast: Gdynia, Zielona Góra, Sosnowiec, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Radom, Opole, Malbork i Piła. To mocno zmienia postać rzeczy. Wiceburmistrz nie miał wyłączności na spotkanie z Ministrem. Brał udział w uroczystości wraz i 8 innymi delegacjami. Jak więc miał przedstawić Ministrowi Adamczykowi kwestię obwodnicy Malborka?
Kontynuując temat postanowiłem zapytać o powyższe „spotkanie” drugą stronę. Oto pytanie jakie zawarłem we wniosku o udostępnienie informacji publicznej skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury: „Proszę o odpowiedź na następujące pytania: Czy w dniu 30.01.2020 roku Minister Andrzej Adamczyk odbył spotkanie z Zastępcą Burmistrza Miasta Malborka Janem Tadeuszem Wilkiem? Jeśli tak, to czy jednym z tematów rozmowy była kwestia obwodnicy miasta Malborka?”. Oto odpowiedź jaką otrzymałem z Ministerstwa:
„Szanowny Panie, odpowiadając na złożony przez Pana wniosek o udzielenie informacji publicznej z dnia 10 marca br. dotyczący spotkania Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka z Zastępcą Burmistrza Miasta Malborka Janem Tadeuszem Wilkiem w dniu 30 stycznia 2020 r. informuję, że Ministerstwo Infrastruktury nie posiada wnioskowanej informacji publicznej, gdyż spotkanie to, jeśli się odbyło, nie było protokołowane. Z poważaniem, Dokument podpisany elektronicznie przez: Maciej Michałowski Dyrektor Biura Ministra”. W Ministerstwie nic nie wiedzą o spotkaniu Ministra z Wiceburmistrzem Wilkiem…
Wróćmy więc do początku i do słów Wiceburmistrza Wilka. „Mógłbym powiedzieć, że cały czas zabiegałem, spotkałem się niedawno z Andrzejem Adamczykiem, ministrem infrastruktury.” Z informacji podanej do mediów (a poprzez nie do mieszkańców) jasno wynika, że Wiceburmistrz spotkał się z Ministrem w sprawie obwodnicy. I możliwe, że właśnie taka informacja miała do mieszkańców dotrzeć. To, że spotkanie odbyło się w całkiem innym temacie i miało miejsce wraz z 8 innymi delegacjami miast już w przestrzeń publiczną nie trafiło. A sam fakt, że Wiceburmistrz Wilk miał możliwość „porozmawiać z Panem Ministrem. I o obwodnicy. I o Malborku. I o naszych problemach.” w trakcie podpisywania 10 umów przez Ministra wydaje mi się wątpliwy.
Adam Ilarz – RAJCA miejski
PS. Wszelkie analizy, głosy krytyki (konstruktywnej i merytorycznej – nie krytykanctwa) czy opinie można kierować do mnie pod adresem a.ilarz@um.malbork.pl
PS2. Zapraszam do przeczytania innych moich artykułów i komentarzy na www.facebook.com/adam.ilarz
PS3. Źródła jakie wykorzystałem:
- Dziennik Malborski „Malborka nie ma w rządowych planach budowy 100 obwodnic. Ruch tranzytowy przez kolejne lata będzie rozjeżdżał miasto” z dnia 14.02.2020 r.,
- Sprawozdanie z międzysesyjnej pracy Burmistrza Miasta Malborka od 01 stycznia 2020 roku do 26 lutego 2020 roku,
- kanał youtube Sesje Malbork „XX Sesja Rady Miasta Malborka z dnia 27.02.2020”,
- strona internetowa Ministerstwa Infrastruktury, artykuł „460 mln zł z UE na zeroemisyjny transport publiczny w polskich miastach” z dnia 30.01.2020 r.,
- wniosek o udostępnienie informacji publicznej skierowany do Ministerstwa Infrastruktury z dnia 10.03.2020 r.,
- odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej skierowany do Ministerstwa Infrastruktury z dnia 10.03.2020 r..
Wilka należy najpierw wysłać do Sztumu na praktykę do Burmistrza Pana Tabora. Nauczy go pracy oczywiście jak jest nauczalny . Bo niektórzy nie są.
Skoro temat rozmowy wiceburmistrza z ministrem WYDAJE SIĘ panu WĄTPLIWY, to po co pan miesza, panie Adamie? Trzeba opierać się na faktach, nie na wątpliwościach!
Główne osiągnięcie pana Wilka jak był burmistrzem Malborka to likwidacja jednego z miejskich przedszkoli !
Temat obwodnicy trzeba lobbować tylko w kwestii S22 (ewentualnie dużej modernizacji DK22 odcinka Elbląg - Starogard, tak została zaprojektowana i jako taka ma sens. Czy poprawi sytuację w Malborku? Niewiele, ponieważ ruch tranzytowy wschód-zachód w ciągu DK22 to raptem 25-30% ruchu w centrum miasta na Aleja Rodła. "S" budowano w miejscach gdzie ruch i tak jest o wiele mniejszy, koszty budowy na Żuławach są jednak gigantyczne, kilka kilometrów mniej budowy w bagnie, gdyby obwodnica biegła pomiędzy Malborkiem, a Gościszewem (i być może okrążając od południa teren lotniska) znacząco zmniejszyłaby koszty, pomimo większej długości, a i przejęcie ruchu ze Sztumu, Iławy też by bardziej odbiło się na sytuacji w mieście.
Jak zmienimy burmistrzów to jest szansa na obwodnicę , kino , basen .
Jeśli miałaby to być zmiana na kogoś z rywali obecnego Burmistrza w ostatnich wyborach to na 100% nic nie zmieni się pod tym względem.Więc nie ma to żadnego sensu.
Jaki czerwony nos, często pije?
Na obecnych burmistrzów można postawić jak na wygraną w Totolotka.
.....................................tylko mały Tadzik Poseł z Malborka może to załatwić. On od 20 lat jest Posłem i tyle spraw załatwił dla Malborka, że nie wiem od czego zacząć. zatem głosujcie na niego dalej barany i się łudzcie. Pozdrawiam.
Pan Poseł nic nie załatwił dla Malborka do teraz i nic nie załatwi w przyszłości , także w zakresie obwodnicy miasta. Ale być może mylę się Panie Radny?