Pożyczki pozabankowe zyskują na popularności. Szacuje się, że korzysta z nich ok. 1,5 mln osób. Wielkość rynku to ok. 5-6 mld zł, czyli dwa razy więcej niż w 2010 r. Największą dynamikę wykazuje segment internetowy, czyli pożyczki online1.
Jeszcze kilka lat temu specjalnością internetowych firm pożyczkowych były chwilówki. Średnie zaciągane w ten sposób zobowiązanie opiewało na kilkaset złotych. Jednak zmiany w prawie spowodowały, że instytucje pozabankowe zaczęły kłaść większy nacisk na pożyczki ratalne.
Klienci też jakby przekonali się do pożyczania przez internet większych kwot. Wedle ostatniego badania firmy ARC Rynek i Opinia najczęściej poszukiwaną pożyczką jest ta opiewająca na 1-2 tys. zł2.
Niewiele trzeba, by wziąć pożyczkę przez internet
Polacy coraz chętniej sięgają po proste do zaciągnięcia pożyczki online. Zachęca ich do tego łatwy i wygodny proces aplikowania, minimum formalności oraz szybkość uzyskania decyzji kredytowej.
O chwilówkę czy pożyczkę na raty można się starać bez wychodzenia z domu. Pieniądze otrzymujemy na konto, czyli także nie musimy się nigdzie ruszać. W sprzyjających okolicznościach środki będziemy mieć do dyspozycji jeszcze tego samego dnia. Jak to możliwe?
Od strony technicznej do zaciągnięcia szybkiej pożyczki potrzeba tylko pięciu rzeczy:
- dowodu osobistego,
- urządzenia z dostępem do internetu,
- telefonu komórkowego,
- adresu e-mail,
- konta w banku.
Rola klienta sprowadza się do:
- Wypełnienia wniosku na stronie pożyczkodawcy
- Wykonania przelewu potwierdzającego dane
- Podpisania umowy dostarczonej kurierem lub zawarcia kontraktu w pełni online, np. z użyciem kodu przesłanego SMS-em albo mailem.
Na podstawie podanych w internetowym kwestionariuszu informacji instytucja finansowa ustala zdolność kredytową klienta. Sprawdza też, czy nie figuruje on w rejestrach dłużników. Tylko w wyjątkowych sytuacjach prosi o przedstawienie dokumentów potwierdzających dochód.
W przypadku pożyczki na telefon proces się nieco wydłuża. Najpierw wnioskodawca umawia się na wizytę domową z wysłannikiem instytucji finansowej. Ten na miejscu weryfikuje dokumenty przedstawionych przez konsumenta i – w oparciu o wywiad oraz własne obserwacje – ocenia jego wiarygodność kredytową. W przypadku pozytywnej decyzji pieniądze przekazywane są pożyczkobiorcy w gotówce lub na konto w ciągu 1-2 dni.
Chroń swoje dane osobowe podczas szukania najlepszej chwilówki
Wszystko to sprawia, że szybkie pożyczki to nowoczesna forma pozyskiwania dodatkowych środków. Ale czy bezpieczna?
Media systematycznie informują o atakach hakerskich na instytucje finansowe. Nie ma miesiąca, w którym nie przeczytalibyśmy o kradzieży danych osobowych klientów różnych sklepów internetowych i użytkowników portali społecznościowych. Dochodzi nawet do tego, że cybernetyczni złodzieje wykradają niepublikowane jeszcze odcinki i scenariusze hitowych seriali i produkcji filmowych.
Czy w związku z tym pożyczanie przez internet jest bezpieczne? Tak, o ile będziemy dbać o własne bezpieczeństwo w sieci.
Zarówno podczas korzystania z bankowości internetowej, jak i serwisów firm pożyczkowych, należy zwrócić uwagę, czy:
- Przy adresie strony lub w lewym dolnym rogu ekranu widnieje symbol kłódki
- Adres witryny rozpoczyna się od przedrostka https, który wskazuje, że połączenie jest szyfrowane, czyli ryzyko przechwycenia danych – minimalne.
Wskazane jest także, by
- używać programy antywirusowe i antyszpiegujące i aktualizować je,
- aktualizować bankowe aplikacje mobilne i te udostępniane przez instytucje pożyczkowe,
- pobierać oprogramowanie i inne zasoby tylko z legalnych i oficjalnych źródeł,
- unikać podejrzanych stron.
Dzięki temu znacznie ograniczymy prawdopodobieństwo złapania wirusa, który np. mógłby umożliwić przestępcom kradzież danych dostępowych do naszego konta bankowego i wyczyszczenie go.
Co jeszcze możemy zrobić, by chronić swoje dane osobowe? Podczas wypełniania internetowego wniosku o pożyczkę online zwróćmy uwagę, jakich zgód wymaga od nas pożyczkodawca lub pośrednik.
Nie wszystkie musimy wyrażać. Dotyczy to np. udostępniania naszych danych w celach marketingowych partnerom podmiotu przyjmującego wniosek.
Ochrona danych osobowych w firmach udzielających szybkich pożyczek online
Na szczęście w tej batalii o własne bezpieczeństwo nie jesteśmy sami. Ochrona danych osobowych to ustawowy obowiązek instytucji finansowych. Mogą one gromadzić i przetwarzać informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej tylko po spełnieniu wymagań organizacyjnych i technicznych.
Prawo nakłada na takie podmioty obowiązek rejestracji (zgłoszenia) bazy danych do GIODO i uniemożliwienia dostępu do niej osobom niepowołanym. Firmy pożyczkowe muszą także informować klientów o:
- fakcie pozyskiwania od nich danych osobowych,
- celach, w jakich to robią,
- prawie dostępu do treści danych,
- prawie do ich poprawiania.
Instytucje, które stosują się do wymagań GIODO, publikują w swoich serwisach www politykę prywatności. Wyjaśniają w niej, jakie dane i po co pozyskują od użytkowników. Informują również o przysługujących konsumentowi prawach w tej dziedzinie.
Dobre praktyki firm udzielających szybkich pożyczek
Sami jednak też powinniśmy zachować czujność i wykazać się zdrowym rozsądkiem. Absolutnie koniecznie jest czytanie zawieranych umów i zaznajomienie z kosztami pożyczki online.
Uczciwe instytucje oferujące chwilówki i pożyczki ratalne jasno informują klienta o wszystkich opłatach i należnościach związanych z udzieleniem finansowania. Nie stosują ukrytych opłat, nie pobierają opłat wstępnych lub je zwracają, jeśli nie dojdzie do wypłaty środków. Na swoich stronach udostępniają stosowne dokumenty, by zainteresowany mógł się z nimi zapoznać bez pośpiechu, zanim dojdzie do etapu zawarcia umowy.
Rzetelnym firmom pożyczkowym zależy bowiem na tym, by konsument świadomie podejmował decyzję o zaciągnięciu zobowiązania. W ten sposób dbają o swój wizerunek i jakość obsługi. Zadowolony klient będzie bardziej skory do ponownego skorzystania z ich usług, gdy zajdzie taka potrzeba. Zyskują w nim nie tylko lojalnego partnera, ale też ambasadora, który poleca daną firmę swoim bliskim i znajomym oraz chwali ją przy możliwej okazji.
Dla firm z sektora pozabankowego ma to kluczowe znacznie. Dlaczego? Po pierwsze, to darmowa reklama. Po drugie, teoria marketingu oraz liczne badania wskazują, że wielu ludzi w swoich wyborach konsumenckich kieruje się właśnie opiniami znajomych. Taka rekomendacja jest dla nich najbardziej wiarygodna.
Przypisy:
1 Raport NWAI Domu Maklerskiego „Rynek firm pożyczkowych”, https://obligacje.pl/pl/a/rynek-firm-pozyczkowych-raport-dm-nwai.
2 Badanie ARC Rynek i Opinia z maja-czerwca 2017 r. na zlecenie Profi Credit, http://prnews.pl/firmy-pozyczkowe/tylko-21-proc-polakow-decyduje-sie-na-niskie-pozyczki-online-6554974.html.