Do oznaczania opon z homologacją zimową wykorzystywany jest symbol alpejski
Podczas zakupu zimówek w internecie nie trzeba być ekspertem od oznaczeń opon. Wystarczy wejść w odpowiedni adres, aby trafić na podstronę z modelami zimowymi – np. https://www.sklepopon.com/opony/zimowe. Jeżeli jednak chcemy sprawdzić, czy opony, które już posiadamy, mają homologację zimową, należy odnaleźć na ich ścianie bocznej symbol alpejski, czyli znak 3PMSF. Jeżeli nie został on umieszczony na oponie, to z całą pewnością nie są to opony zimowe.
Oznaczenie 3PMSF (ang. Three-Peak Mountain SnowFlake) przyjmuje formę płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Dlatego bywa również nazywane „góra ze śnieżynką”. Otrzymują je wyłącznie te opony, które przejdą wymagające testy w warunkach zimowych. Testy przeprowadzane są na drodze pokrytej śniegiem. Dolna warstwa śniegu musi być mocno ubita i mieć głębokość minimum 3 cm, górna warstwa ma natomiast około 2 cm. Ponadto temperatura powietrza w trakcie testów mierzona na wysokości 1 metra musi zawierać się w przedziale od -2°C do -15°C. Temperatura śniegu mierzona na głębokości 1 cm musi wynosić od 4°C do -15°C.
Szczegółowe wyniki nie są ujawniane. Wiadomo jedynie, że opona z symbolem 3PMSF zaliczyła próby. Dlatego chcąc porównać możliwości poszczególnych modeli zimowych, należy oprzeć się na testach opon zimowych przeprowadzanych przez niezależne organizacje motoryzacyjne.
Oznaczenie M+S nie stanowi zapewnienia o zimowych możliwościach opon
Symbol M+S może wprowadzać zamieszanie w kontekście opon zimowych. Skrót ten pochodzi z języka angielskiego i oznacza błoto (mud) oraz śnieg (snow). Producenci opon mogą go wykorzystywać na swoich modelach bez żadnych dodatkowych testów. Dlatego oznaczenie M+S stanowi jedynie zapewnienie producenta o tym, że poczyniono starania w przystosowaniu danego modelu opon do jazdy po błocie pośniegowym oraz śniegu.
Szczególnie warto mieć to na uwadze w trakcie zakupu opon wielosezonowych. Niektóre modele mogą mieć nazwę sugerującą całoroczne możliwości – np. w ich nazwie może zawierać się wyrażenie „All Season”. Jeżeli jednak dany model nie dysponuje oznaczeniem 3PMSF, nie można mieć pewności co do tego, czy sprawdzi się w warunkach zimowych. Dlatego wszystkie opony, które mają wyłącznie oznaczenie M+S, lepiej traktować jako opony letnie. Kupując nowe opony na www.sklepopon.com, można łatwo sprawdzić, czy dany model dysponuje oznaczeniem 3PMSF. Ta informacja znajduje się w zakładce „Dane techniczne” na podstronie modelu w wybranym przez nas rozmiarze.
Opony nordyckie – zimówki dostosowane do warunków panujących w Skandynawii
Od 1 maja 2021 roku stosowane jest nowe oznaczenie określające opony nordyckie – jego symbolem jest lodowy stalagmit. Otrzymują je opony przeznaczone do użytku w niezwykle mroźnych warunkach panujących na północy Europy. Do ich produkcji wykorzystywana jest wyjątkowo miękka mieszanka gumowa odporna na najbardziej siarczyste mrozy. Nie należy ich jednak wykorzystywać w klimacie panującym w Europie środkowej. Opony nordyckie są pozycjonowane pomiędzy oponami z symbolem 3PMSF a oponami z kolcami. Dlatego lepiej sprawdzają się na oblodzonej nawierzchni niż „standardowe zimówki”, ale ustępują im na mokrej drodze oraz w umiarkowanych warunkach zimowych.