Wydanie nr 196/2024, Niedziela 14.07.2024
imieniny: pokaż (11 imion)Marcelin, Ulryk, Kamil, Tuskana, Franciszek, Dobrogost, Kosma, Marceli, Izabela, Damian, Angelina
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Jak wzmocnić odporność organizmu?

Chociaż odporność kojarzy się zwykle z infekcjami, to prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego ma o wiele większy wpływ na zdrowie. Dlatego warto stosować metody, które pomagają wspierać naturalną odporność organizmu. Które z nich są najskuteczniejsze?

Sezonowe infekcje, zmiany skórne, choroby przewlekłe, czy nawet nowotwory – do takich problemów przyczyniają się deficyty odporności. Na szczęście istnieją sposoby, aby zadbać o swój układ immunologiczny. Niektóre z nich wymagają kontaktu z lekarzem, jednak duży wpływ na odporność ma także zmiana stylu życia. Co można zrobić, aby rzadziej chorować?

Pamiętaj o szczepieniach

Jednym z najskuteczniejszych sposobów unikania zakażenia chorobami infekcyjnymi są szczepionki. Warto pamiętać, że są one skierowane nie tylko do dzieci – szczepionka przeciwko grypie jest zalecana także osobom dorosłym oraz seniorom. Można z niej skorzystać zarówno w prywatnych, jak i państwowych podmiotach opieki zdrowotnej – wystarczy skontaktować się z konkretną placówką.

Sezonowe infekcje są zwykle bardzo zakaźne i powodują wiele nieprzyjemnych objawów. Jednak choroby takie jak grypa typu A mogą być bardzo niebezpieczne – szczególnie jeśli dotykają seniorów lub małych dzieci, w grupie ryzyka znajdują się też osoby chorujące przewlekle np. na cukrzycę czy nowotwory.

Guzki na płucach lub kręgosłupie – sprawdź, co może być przyczyną

Dbaj o odpoczynek

Jednym z kluczowych czynników, które mają wpływ na poziom odporności, jest zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości snu. Ustalenie konkretnej ilości godzin i jest kwestią dość indywidualną, jednak przyjmuje się, że optymalna długość nocnego odpoczynku powinna w przypadku osób dorosłych wynosić między 7 a 9 godzin. 

Jednak odpoczynek to nie tylko sen. Spędzanie w pracy nadmiernej ilości godzin i brak czasu na skuteczny i zdrowy relaks także może negatywnie wpływać na odporność organizmu. Dlatego tak ważny jest aktywny wypoczynek i spędzanie czasu z bliskimi, co pozwala łagodzić stres i zmniejszać napięcie emocjonalne.

Prawidłowa dieta – co powinna zawierać?

Dla utrzymania prawidłowego poziomu odporności niezwykle ważny jest także sposób odżywiania. Dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Należy zwracać także uwagę na optymalny poziom energii – dzienna podaż kalorii powinna być dostosowana do indywidualnego zapotrzebowania. Zarówno otyłość, jak i niedowaga mogą negatywnie wpływać na odporność organizmu.

Bardzo istotne jest również dostarczanie organizmowi niezbędnych witamin i składników mineralnych. Ich cennymi źródłami są produkty takie jak warzywa i owoce, ryby, nabiał, jajka, nasiona roślin strączkowych, czy orzechy. Zdrowa dieta musi być urozmaicona i prawidłowo zbilansowana.

Suplementy na odporność?

Wiele osób szuka także innych sposobów na podniesienie odporności. Instytut Żywności i Żywienia oraz inne instytucje związane ze zdrowiem zalecają suplementowanie witaminy D. Jej niedobory mogą być przyczyną pogorszenia odporności organizmu i zwiększenia zapadalności na różne choroby. 

Obniżenie odporności warto także skonsultować z lekarzem, który może zlecić dodatkowe badania, zdiagnozować problem i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Jak wzmocnić odporność organizmu?
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.