Wydanie nr 332/2024, Środa 27.11.2024
imieniny: pokaż (14 imiona)Wirgiliusz, Jozafat, Zygfryd, Stojgniew, Gustaw, Dominik, Damazy, Zygfryda, Oda, Walery, Maksymilian, Sekundyn, Achacjusz, Achacy
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

We wrześniu wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy - skrócą się czasy przejazdów pociągów PKP Intercity.

We wrześniu wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy - skrócą się… fot. PK Intercity
Od 3 września najszybszy pociąg PKP Intercity będzie pokonywał trasę z Krakowa do Gdańska w 4 godziny i 50 minut, a z Krakowa do Warszawy w 2 godziny i 10 minut – osiągając rekordowe w historii kolei czasy przejazdów. Natomiast w 3 godziny i 33 minuty pojedzie skład z Warszawy do Wrocławia. W rozkładzie jazdy pojawi się także nowe połączenie IC Koziołek z Lublina do Poznania, a do Sztumu i Kwidzyna wróci TLK Flisak.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2022/2023 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. 3 września br. wejdzie w życie czwarta z nich i będzie obowiązywała do 11 listopada br.

Krótsze czasy przejazdów między największymi miastami

Od nowej korekty rozkładu jazdy poprawią się czasy przejazdów części pociągów PKP Intercity. Pasażerowie krócej będą podróżować między innymi na trasie Kraków Główny – Gdańsk Główny. Najszybszy pociąg przewoźnika pokona ten odcinek w 4 godziny i 50 minut. To o 17 minut krócej niż dotychczas i o 6 minut krócej niż najlepszy w historii polskiej kolei czas jazdy. Również z Warszawy do Krakowa pasażerowie pojadą w krótszym czasie. 2 składy pokonają tę trasę w 2 godziny i 10 minut, co również stanowi rekord. Wielu podróżnych ucieszy również lepszy czas przejazdu na trasie Warszawa Centralna – Wrocław Główny. Najszybszy skład PKP Intercity pokona ją w 3 godziny i 33 minuty - o 16 minut krócej niż w okresie wakacyjnym. Około 20 minutowemu skróceniu ulegnie także czas przejazdu między Warszawą Centralną a Poznaniem Głównym.

IC Koziołek połączy Lublin z Poznaniem

Narodowy przewoźnik przewidział od września kolejny skład do obsługi połączenia na trasie Lublin Główny – Poznań Główny. IC Koziołek dołączy do składów IC Lubuszanin oraz IC Górski i będzie trzecim pociągiem kursującym bezpośrednio pomiędzy stolicami województw wielkopolskiego i lubelskiego. Pociąg będzie kursował codziennie a po drodze zatrzyma się między innymi w Łodzi, Tomaszowie Mazowieckim, Radomiu oraz w przywróconej po latach Drzewicy i Przysusze. Z Lublina pociąg wyjedzie po godzinie 8 rano, a do Poznania przyjedzie koło godziny 15. Trasę z Lublina do Radomia IC Koziołek pokona w 1 godzinę i 24 minuty, do Łodzi dojedzie po 3 godzinach i 3 minutach, a całą trasę przejedzie w 6 godzin i 20 minut. W terminie od 3 – 27 września w związku ze zmienioną organizacją ruchu IC Koziołek pokonywać będzie trasę w czasie 6 godzin i 37 minut. Połączenie będzie realizowane elektrycznym zespołem trakcyjnym typu FLIRT, wyprodukowanym w siedleckiej fabryce Stadler Polska.

Warszawski Węzeł Kolejowy: część pociągów wraca na Warszawę Centralną

Trwa modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego i aby zapewnić sprawne kursowanie pociągów, część z nich nadal będzie kierowana przez stację Warszawa Gdańska. Od 3 września do 11 listopada br. taka sytuacja będzie dotyczyła 89 pociągów, przede wszystkim jadących w kierunku wschodnim. Na trasę przez Warszawą Centralną wróci natomiast wiele połączeń kursujących w kierunku zachodnim, w tym pociągi Berlin-Warszawa-Express (oprócz ostatniego kursu z Berlina). PKP Intercity przypomina, aby dokładnie sprawdzać stacje przyjazdu i odjazdu połączeń do i z Warszawy.

Powrót TLK Flisak na trasę podstawową 

Pierwszy dzień funkcjonowania najnowszej korekty to powrót pociągu TLK Flisak na swoją podstawową trasę. Ponadto, w efekcie tej zmiany, nastąpi inauguracja obsługi pociągami PKP Intercity miast Sztum i Kwidzyn. Skład, który dotychczas jeździł objazdem przez Iławę Główną, znowu połączy Grudziądz z resztą kraju. Dzięki połączeniu grudziądzanie mogą dojechać między innymi do Trójmiasta, Łodzi, Częstochowy czy Katowic.

Więcej pociągów z możliwością graficznego wyboru miejsc

Od 3 września br. będzie więcej pociągów, w których podróżni będą mogli wybrać miejsce ze schematu graficznego. Do listu 100 już udostępnionych połączeń obsługiwanych składami wagonowymi z tą funkcją dołączy kolejnych 18 par połączeń. Graficzna rezerwacja miejsc to funkcjonalność znana podróżnym m.in. z linii lotniczych. Pozwala wybrać konkretne miejsce w wagonie czy sprawdzić frekwencję w danym pociągu. Do niedawna funkcja ta była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. Od połowy lutego tego roku rozwiązanie to dostępne jest również w wybranych składach wagonowych kategorii EIC. PKP Intercity sukcesywnie zwiększało liczbę pociągów zestawionych z wagonów, w których możliwe stało się skorzystanie z graficznej rezerwacji miejsc, rozszerzając pilotaż również o kategorie IC oraz TLK. Pełna lista nowo dodanych pociągów z możliwością wyboru miejsca ze schematu będzie dostępna 3 września br.

Nowy przystanek w Białymstoku

Wrześniowa korekta rozkładu jazdy przyniesie również znaczące zmiany dla mieszkańców Białegostoku, którzy zyskają nowy przystanek w ramach swojej aglomeracji. Przystanek Białystok Zielone Wzgórza posiadać będzie trzy perony i będzie zlokalizowany w bliskiej odległości od pętli, z której odjeżdża kilka linii autobusowych a przejście podziemne zapewni bezpieczne dojście do pobliskich osiedli – Zielone Wzgórza, Bażantarnia i Nowe Miasto.

Zmiany w kursowaniu pociągów w północnej Polsce

W związku z pracami inwestycyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury czasowo będzie wstrzymywany ruch na kilku liniach w północnej części kraju.

Od 3 do 23 września br. w związku z budową nowych rozjazdów na stacji Olsztyn Główny, została zaplanowana przerwa w ruchu na odcinku linii kolejowej numer 219 pomiędzy Olsztynem Głównym a stacją w Marcinkowie. We wskazanym okresie zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) na odcinku Ełk – Olsztyn Główny za pociągi: IC Rybak relacji Białystok – Szczecin Główny – Białystok oraz TLK Biebrza relacji Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia.

W trakcie dwóch wrześniowych weekendów (8-11 września br. oraz 15-18 września br.) wystąpi przerwa w kursowaniu pociągów na linii kolejowej numer 33 pomiędzy Gostyninem a Sierakówkiem. Podczas trwania powyższych zamknięć na odcinku Kutno – Gostynin – Płock zostanie uruchomiona ZKA dla pociągów: TLK Flisak relacji Katowice – Gdynia Główna – Katowice oraz TLK Chemik relacji Katowice – Płock – Katowice.

Od 8 do 13 września br. odbędzie się naprawa przejazdu kolejowo-drogowego na odcinku Rytel – Chojnice na linii kolejowej numer 203. W związku z pracami wystąpi całodobowe zamknięcie trasy, dlatego pociąg TLK Bory Tucholskie zostanie skierowany na trasę okrężną przez Bydgoszcz, a na pomijanym odcinku zostanie uruchomiona ZKA.

Od 25 września do 3 października br. z powodu remontu przejazdu kolejowo-drogowego na odc. Mścice – Koszalin wystąpi całodobowe zamknięcie jednego toru na linii kolejowej numer 402. Na odcinku Koszalin – Kołobrzeg pociągi będą kursować trasą okrężną, natomiast połączenie z Ustroniem Morskim będzie zapewnione przez ZKA.

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów w południowej Polsce

1 lipca br. zamknięta została linia kolejowa numer 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Wstrzymanie ruchu pociągów będzie kontynuowane przez cały okres trwania najnowszej korekty rozkładu jazdy. Na wyżej wspomnianym odcinku autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi: IC San relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska oraz IC Witos relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska.

Od 4 do 17 września br. zostanie zamknięta linia kolejowa numer 61 na odcinku Turów – Kucelinka. W okresie zamknięcie pociągi TLK Wyczółkowski i IC Morcinek będą kursowały przez Psary, Zawiercie i Myszków. Na odcinku Włoszczowa – Koniecpol – Częstochowa Stradom zostanie uruchomiona ZKA. Powyższe zamknięcie spowoduje, że składy EIP 1602/6102, EIC Panorama i IC Śnieżka zostaną skierowane na trasę przez Koluszki. Również pociągi IC Mehoffer, IC Miechowita, IC Reymont i TLK Karpaty pojadą trasą okrężną – przez Zawiercie i Trzebinię.

Budowa przystanku osobowego Nowy Sącz Gorzków spowoduje, że od 11 do 23 września br. odbędzie się przerwa w ruchu na linii kolejowej numer 96 na odcinku Kamionka Wielka – Nowy Sącz. W tym terminie zostanie uruchomiona ZKA za pociągi: TLK Karpaty (na odc. Kraków Główny – Krynica–Zdrój – Kraków Główny), TLK Małopolska (na odc. Kraków Główny – Krynica–Zdrój – Kraków Główny) oraz IC Malinowski (na odc. Tarnów – Krynica–Zdrój – Tarnów).

Informacja dla podróżnych

W okresie wprowadzania nowej korekty rozkładu jazdy do dyspozycji pasażerów, na największych dworcach w Polsce, będą informatorzy mobilni. Pomogą oni podróżnym ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży. Informacje o rozkładzie jazdy oraz aktualne komunikaty dostępne są na stronie www.intercity.pl. Dla pasażerów uruchomiony został także ogólnodostępny numer infolinii PKP Intercity. Infolinia ta dostępna jest pod numerem telefonu +48 22 391 97 57 całodobowo przez 7 dni w tygodniu dla abonentów krajowych i zagranicznych. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora.

 

 

 

 

Informacja prasowa PKP Intercity

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
buśka
buśka 13.08.2023, 15:07
Z historii PKP Autor
dr inż. Andrzej Massel
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Lata 90. XX w.
W latach 90. znacząco zwiększyła się liczba szybkich pociągów
pasażerskich. Wraz ze zwiększeniem prędkości poprawiał się również standard. W 1992 r. pojawił się pierwszy pociąg EuroCity
– Berolina w relacji Warszawa – Berlin. Po raz pierwszy czas
przejazdu z Warszawy do Poznania wyniósł równe 3 godz. i to
z dwoma postojami. Zaczęły też kursować pierwsze pociągi InterCity. Były to:
 Krakus, Kościuszko i Sawa w relacji Warszawa – Kraków –
Warszawa,
 Górnik w relacji Warszawa – Gliwice – Warszawa,
 Lech w relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.
Nowym standardem stało się wprowadzenie ruchu cyklicznego pociągów najpierw w relacji Warszawa – Łódź, a później na
Centralnej Magistrali Kolejowej, przy czym cykl ten na niej objął
zarówno pociągi IC, jak i ekspresowe. Wszystkie pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej kursowały już z prędkością maksymalną 160 km/h. W relacji Kraków – Warszawa czas jazdy skrócił
się do 2 godz. 35 min.
Kolejne lata przyniosły jeszcze pewne skrócenia czasu jazdy
w wielu relacjach, w tym Warszawa Wschodnia – Gdańsk do
3 godz. 10 min i Szczecin – Warszawa Centralna do 5 godz.
10 min.
Tak, że obecne prędkości, nie zadziwiają