Rozbudowa drogi krajowej nr 22 między Starym Polem a Elblągiem jest jednym z kluczowych projektów drogowych planowanych w północnej Polsce. Obecnie trwają prace planistyczne i projektowe, które mają przygotować inwestycję do realizacji w nadchodzących latach.
W ramach przygotowań opracowywane są projekty budowlane dla odcinków:
- Fiszewo (granica województwa) – Jegłownik (4,5 km),
- Jegłownik – Elbląg (3,5 km), a także Studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowe rozszerzone (STEŚ-R) dla planowanej obwodnicy Jegłownika o długości około 4,5 km.
Według aktualnych założeń, rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe w latach 2028–2031, po zakończeniu procesu projektowego i uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych.
Bezpieczniej i nowocześniej
Rozbudowa DK22 na tym odcinku obejmie dostosowanie całej trasy do klasy technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego).
- „Nowa jezdnia DK22 na odcinkach Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg będzie biegła w bliskim sąsiedztwie korpusu istniejącej DK22. Przebieg obwodnicy Jegłownika zostanie ustalony na podstawie dokumentacji STEŚ-R” – informuje Katarzyna Kozłowska z Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. – „Wszystkie warianty obwodnicy zlokalizowane są po południowej stronie miejscowości. Jeszcze nie wybrano najkorzystniejszego wariantu przebiegu obwodnicy. Wszystkie łuki będą miały promienie odpowiadające klasie GP, więc znikną niebezpieczne zakręty”.
Nowa jezdnia drogi krajowej nr 22 będzie miała przekrój 2+1 i nośność 115 kN/oś. Zaplanowano budowę skrzyżowań w formie rond, a w celu ograniczenia liczby zjazdów bezpośrednio z jezdni głównej powstaną dodatkowe drogi dojazdowe obsługujące przyległe nieruchomości.
Ciekawym rozwiązaniem będzie wykorzystanie obecnej jezdni DK22 — po wybudowaniu nowego korpusu drogowego straci ona status drogi krajowej i zostanie przeznaczona dla ruchu lokalnego, pieszych i rowerzystów.
Finansowanie i wyzwania techniczne
Inwestycja ma zabezpieczone finansowanie ze środków budżetu państwa i jest prowadzona w ramach krajowych programów drogowych.
- „Największym problemem są wyjątkowo trudne warunki gruntowo-wodne, co znacząco opóźnia zakończenie procesu przygotowawczego. Praktycznie na całym odcinku występują grunty organiczne wymagające bardzo kosztownego wzmocnienia podłoża. Ponadto dużym problemem jest wysoki poziom wody gruntowej. Prowadzenie robót w takich warunkach również znacznie podroży koszt inwestycji” – dodaje Katarzyna Kozłowska. – „Projektanci rozważają różne warianty wzmocnień podłoża i technologii prowadzenia robót w celu zoptymalizowania kosztów oraz czasu realizacji inwestycji. Dodatkowym problemem jest ograniczony dostęp do złóż kruszyw. Podobne warunki gruntowo-wodne występują na znacznej części okolicznych terenów. Kopalnie kruszyw zlokalizowane są stosunkowo daleko od inwestycji”.
Horyzont realizacji
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, po zakończeniu etapu projektowego i uzyskaniu wszystkich pozwoleń, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełomie lat 2028–2029, a zakończenie inwestycji – w roku 2031.
Rozbudowa DK22 na odcinku Stare Pole – Elbląg to inwestycja, która ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, płynności ruchu i dostępności komunikacyjnej regionu.




Mieszkaniec
Jako mieszkaniec nie widzę możliwości torerowania takiej osoby która w tak lekceważący sposób…
Arek
Mylisz miasto Malbork z powiatem Malborskim, czyli mylisz Charzewskiego ze Szwedowskim.
Alan
Zajebioza
M.K
Oooo czyli wy i cała Wasza strona stanowicie zagrożenie dla społeczeństwa. Czyli musicie przestać.…
