Wydanie nr 340/2024, Czwartek 5.12.2024
imieniny: pokaż (8 imion)Anastazy, Kryspina, Sabina, Kryspin, Gerald, Pęcisława, Krystyna, Saba
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

DK22 Malbork. Czy ktoś w końcu musi zginąć na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Koszykowej, żeby temat potraktowano poważnie? Przepychanek między Urzędem Miasta a GDDKiA ciąg dalszy.

Choć decyzja środowiskowa dla rozbudowy drogi krajowej nr 22 na odcinku Malbork – Królewo wydana została przez Burmistrza Miasta Malborka w lutym 2023 roku i wydawało się, że w końcu zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy doczekają się nowej nawierzchni drogi, nic w tej sprawie od tego czasu się nie zmieniło. Dalej jeździmy starą, połataną drogą. Wszystko za sprawą odwołania się ponad rok temu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku. Kiedy w końcu zapadnie decyzja w tej sprawie i ruszy długo oczekiwany remont tej drogi?

Urzędnicze młyny mielą powoli, o czym mogą przekonać się mieszkańcy Malborka, którzy od wielu lat z niecierpliwością wyczekują remontu drogi krajowej 22, przebiegającej przez nasze miasto. Gdy na początku 2023 roku Burmistrz Miasta Malborka wydał decyzję środowiskową w tej sprawie – czyli warunki, które inwestor będzie musiał spełnić przy realizacji tej inwestycji, by prace przebiegały w sposób jak najmniej uciążliwy dla otoczenia - sądzono, że dzielą nas tylko tygodnie od rozpoczęcia wielkiego drogowego przedsięwzięcia. Nic bardziej mylnego. Od tej decyzji GDDKiA w Gdańsku odwołała się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Kością niezgody są m.in. ekrany akustyczne, które miałyby stanąć wzdłuż budynków przy ulicach: Jasnej i Grudziądzkiej, na co z kolei nie wyraża zgody malborski magistrat.

Potrącenia pieszych na niedoświetlonych przejściach

Inwestycja dotycząca rozbudowy drogi krajowej 22 na około 3,6 km odcinku Malbork – Królewo, miała przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa kierowców i mieszkańców. Miały powstać przede wszystkim ścieżki pieszo – rowerowe, a skrzyżowania i przejścia dla pieszych doświetlone. Czy to właśnie przeciągający się w nieskończoność brak decyzji SKO w tej sprawie skutkuje niebezpiecznymi zdarzeniami, jakie mają miejsca na niedoświetlonych przejściach dla pieszych wzdłuż drogi krajowej 22?

Przykładem niech będzie przejście przy skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Koszykowej, które nie jest odpowiednio doświetlone, po zmroku jest tam naprawdę ciemno, a złe warunki atmosferyczne, w tym opady deszczu czy śniegu powodują, że przejście to stanowi bardzo niebezpieczny punkt na mapie miasta. Dość często dochodzi w tym miejscu do potrąceń pieszych.

Czy niebezpiecznym zdarzeniom można jakoś przeciwdziałać? Na pytanie naszej redakcji, czy i kiedy zostanie doświetlone lub przebudowane to konkretne skrzyżowanie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku odpowiedziała, że odcinek ten „jest przewidziany do przebudowy”.

- „Obecnie jednak nie może być realizowany z powodu braku decyzji środowiskowej – jest ona w odwołaniu w SKO” - tłumaczy nam Mateusz Brożyna z GDDKiA w Gdańsku.

Czy ktoś musi zginąć na tym przejściu, by w końcu ruszyła ta mozolna urzędnicza maszyna?

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego wysłaliśmy pytanie, kiedy w końcu można spodziewać się decyzji w tej sprawie. Czekamy z niecierpliwością na odpowiedź.

Bądź widoczny, noś odblaski – apelują policjanci

Policyjne statystyki wskazują, że najczęściej przyczyną potrąceń pieszych z winy kierujących jest niedostosowanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze oraz niezachowanie szczególnej ostrożności podczas jazdy. Gdy dochodzi do potrącenia z winy pieszego, wówczas policjanci wskazują, że przyczyny tkwią m.in. w nieostrożnym wejściu przed nadjeżdżający pojazd, przekraczaniu jezdni w niedozwolonych miejscach lub poruszaniu się drogą w miejscu nieoświetlonym (niedostatecznie doświetlonym), przy utrudnionej widoczności albo bez elementów odblaskowych.

- „Na terenie powiatu malborskiego w przeciągu ostatniego miesiąca miały miejsce 37. zdarzenia drogowe, w tym 3. z udziałem pieszych oraz kolizje parkingowe. W znacznej większości są to zdarzenia, w których uczestnicy nie odnosili obrażeń ciała wymagających hospitalizacji” - tłumaczy asp. Karolina Beksa z Komendy Powiatowej Policji w Malborku. - „Warto tutaj przypomnieć, że po zmroku pieszy, który ma na sobie ubranie w stonowanych szaro - czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych, jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40. metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie „odblaski”, staje się widoczna nawet z odległości ponad 150. metrów. Wspomniane dodatkowe metry pozwalają kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego. Ma to szczególnie znaczenie jesienią i zimą, kiedy wcześnie zapada zmrok i warunki atmosferyczne ulegają pogorszeniu, a piesi na drogach stają się słabo widoczni. Prawdopodobieństwo ich potrącenia przez nadjeżdżający pojazd wzrasta wtedy wielokrotnie”.

Okazuje się również, że wspominane wcześniej przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Koszykowej – ze względu na zdarzenia drogowe, do których w ostatnim czasie dochodzi dość często – znalazło się w sferze zwiększonego zainteresowania malborskich policjantów.

- „Samo przejście oznakowane jest prawidłowo. Mając na uwadze fakt, iż jest to droga o zwiększonym natężeniu ruchu, na wniosek Policji zastosowano przy tym przejściu dla pieszych znak wyróżniający, a także są tam kierowane dodatkowe patrole policji, mające na celu kontrolę ruchu w tym miejscu oraz reagowanie na popełniane wykroczenia” - wyjaśnia asp. Karolina Beksa.

Może i przejście jest prawidłowo oznakowane, jednak niedostatecznie dobrze doświetlone i stąd mogą wynikać różne zdarzenia drogowe – potrącenia pieszych czy stłuczki, szczególnie teraz – w okresie jesienno-zimowym.

Policjanci jak mantrę powtarzają, że kolor odzieży wierzchniej również wpływa na bezpieczeństwo pieszych.

- „Na nieoświetlonej jezdni, w ciemnej kurtce, pieszy jest słabo widoczny dla kierowcy samochodu. Korzystanie z elementów odblaskowych kilkukrotnie zwiększa widoczność pieszego, przez co prowadzący pojazd ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania” - dodaje asp. Karolina Beksa.

Pamiętajmy! Stosowanie elementów odblaskowych - zawieszek, opasek, kamizelek bądź toreb na zakupy z elementami odblaskowymi, znacznie zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Odblaski należy umieścić w widocznym miejscu - by znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obydwu kierunków, tj. z przodu i z tyłu.

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (2)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Taka jest prawda.
Taka jest prawda. Wczoraj, 21:22
Przecież tam można zrobić podziemne przejście dla pieszych. Z oświetleniem ledowym i kamerami, aby było bezpiecznie.
buśka
buśka Wczoraj, 20:52
Piesi w tym miejscu powinni przechodzić z odpalonym zniczem, będą wtedy widoczni