Wybudowana ścieżka jest częścią projektu pn. „Pomorskie Trasy Rowerowe - Wiślana Trasa Rowerowa R9”. Urząd Gminy Miłoradz najpierw pozyskał na to zadanie 700 tysięcy złotych dofinansowania unijnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, a następnie zdobył 400 tysięcy złotych dotacji z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Dzięki temu montażowi finansowemu samorząd nie musiał przeznaczać na budowę ścieżki własnych środków.
- „Budowa tej trasy była jedną z tych inwestycji, które są najbardziej wyczekiwane przez mieszkańców” - mówi Arkadiusz Skorek, wójt gminy Miłoradz. - „Ścieżka w zdecydowany sposób poprawiła bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych. Dotychczas musieli się oni poruszać po poboczach dróg powiatowych, uważając na przejeżdżające samochody. Wybudowane trasy będą wykorzystywane nie tylko przez naszych mieszkańców, ale i osoby uprawiające turystykę w ramach Wiślanej Trasy Rowerowej. Moje podziękowania kieruję do pracowników Urzędu Gminy, ale też do starosty malborskiego, który udostępnił nam na potrzeby inwestycji grunty wzdłuż drogi powiatowej”.
W czwartek, 21 kwietnia br. starosta malborski, Mirosław Czapla odwiedził sołectwa, po których wiedzie ścieżka, by osobiście ocenić wykonane prace.
- „Cieszę się, że na terenie powiatu powstała kolejna droga rowerowa i mogliśmy w tym pomóc gminie Miłoradz” - mówi Mirosław Czapla, starosta malborski. - „Staramy się wspierać samorządy lokalne we wszystkich przedsięwzięciach drogowych, ale też sami inicjujemy takie inwestycje. Przy współpracy z gminą Miłoradz wykonamy w niedługim czasie chodniki w miejscowości Miłoradz oraz w Bystrzu. Powstanie łącznie około 1,3 kilometra tras pieszych”.
Nowe ścieżki rowerowe stykają się z drogą krajową nr 22. Gmina Miłoradz musiała zrezygnować z budowy przejazdu przez krajówkę, bo ten zostanie wybudowany w ramach modernizacji, szykowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
- „Projekt GDDKiA zakłada zbudowanie bezpiecznego przejścia dla pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniu drogi krajowej z drogami powiatowymi, prowadzącymi do Bystrza i Mątów oraz do Kończewic i Starej Wisły. Pojawi się tam również sygnalizacja świetlna. Dzięki temu rozwiązaniu nasze ścieżki zostaną skomunikowane ze sobą i zapewnią bezpieczeństwo przy przekraczaniu krajówki. Długo o to walczyłem i cieszę się, że łączą się ze sobą kolejne elementy, pasujące do mojej wizji przyjaznej mieszkańcom gminnej sieci komunikacyjnej” - mówi Arkadiusz Skorek.
W sołectwie Stara Wisła ścieżka ma ponad 600 metrów długości, a odcinek łączący sołectwa Kończewice i Bystrze ma długość jednego kilometra. W ramach zadania wykonano też regulacje terenów, odwodnienia oraz zainstalowano barierki ochronne.
- „To nie jest koniec naszych planów związanych z budową ścieżek rowerowych na terenie gminy Miłoradz. Cały czas prowadzimy rozmowy z panem starostą na temat wydłużenia ścieżek i budowy kolejnych fragmentów tras wzdłuż dróg powiatowych. Zależy nam zwłaszcza na połączeniu wybudowanej ścieżki z pozostałymi zabudowaniami w Starej Wiśle i z gminą Lichnowy. Bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych, zwłaszcza na terenach sołectw i gmin wiejskich, jest dla nas priorytetem” - mówi Marcin Szesza, radny Rady Powiatu Malborskiego.
Informacja prasowa Urzędu Gminy Miłoradz