Wydanie nr 338/2021, Sobota 4.12.2021
imieniny: pokaż (6 imion)Klemens, Chrystian, Barbara, Krystian, Hieronim, Melecjusz
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Pożar lokomotywy na stacji kolejowej – weekendowy raport malborskich służb mundurowych.

Pożar lokomotywy na stacji kolejowej – weekendowy raport malborskich służb mundurowych. fot. OSP Stogi
Jak minął kolejny tydzień służbom ratunkowym w Malborku? Przekonajcie się, czytając poniższy raport.

 

W ostatnim tygodniu jednostki PSP i OSP z terenu powiatu malborskiego wyjeżdżały do 13 interwencji. Dotyczyły one m.in. uszkodzonego garażu blaszanego i dwóch aut, usunięcia powalonych drzew, zadymienia w piwnicy oraz zapachu dymu w mieszkaniu. Ratownicy wyjeżdżali do 5 pożarów – piwnicy, sadz w kominie, śmieci i lokomotywy. Strażacy obsłużyli miejsce jednego wypadku drogowego. Jeden alarm okazał się fałszywy.

 

Policjanci ostrzegają przed fałszywymi połączeniami przestępców podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji zaufania publicznego. Oszuści używając techniki określanej jako spoofing, w celu uwiarygodnienia kontaktu, potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę zaufanej instytucji (np. banku). Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary), które mają pozwolić oszustom na wyprowadzanie pieniędzy z rachunku ofiary.

 

W miniony weekend malborscy policjanci przeprowadzili wzmożone działania poświęcone walce z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19. Wraz z inspektorami z sanepidu mundurowi sprawdzali jak przestrzegane są obostrzenia sanitarne na targowisku miejskim, w sklepach i galeriach handlowych oraz w transporcie publicznym. Funkcjonariusze podjęli 139 interwencji wobec osób nie stosujących do obowiązujących nakazów i zakazów. Pamiętajmy, w trosce o nasze zdrowie i życie, wszyscy bezwzględnie muszą stosować się do nakazanych przepisami ograniczeń, żeby powstrzymać transmisję koronawirusa.

 

 

 

 

Pożar piwnicy na Rodziewiczówny.

Do zdarzenia doszło w poniedziałek, 15 listopada br. w jednym z bloków na ul. Rodziewiczówny w Malborku. O godz. 20:56 dyżurny operacyjny stanowiska kierowania komendanta powiatowego PSP w Malborku przyjął zgłoszenie o pożarze piwnicy w budynku wielorodzinnym. Zadysponowano 3 zastępy z JRG Malbork oraz jeden zastęp z OSP Stogi. Po dojeździe zastępów do miejsca zdarzenia zastano pożar piwnicy w budynku wielorodzinnym. Właściciel piwnicy próbował przy pomocy gaśnic ugasić pożar przed przybyciem JOP. Około 35 osób opuściło budynek przed przybyciem straży pożarnej. Policja była obecna na miejscu zdarzenia.

Działania straży polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, odłączeniu energii elektrycznej w budynku i podaniu jednego prądu wody W-52 na palące się śmieci w piwnicy połączonej z garażem podziemnym. Ewakuowano 5 osób z obiektu z wyższych kondygnacji. Po zlokalizowaniu ugaszono pożar. Ratownicy przeszukali pomieszczenia przy użyciu kamery termowizyjnej - brak zagrożenia. Następnie oddymili i przewietrzyli pomieszczenia za pomocą wentylatorów.  Na miejsce przyjechało pogotowie energetyczne, którego pracownicy włączyli prąd w mieszkaniach i wyłączyli dopływ energii w częściach wspólnych budynku (piwnica i klatka schodowa). Strażacy pisemnie przekazali miejsce zdarzenia, po czym użyli urządzenia wielogazowego w celu sprawdzenia obecności tlenku węgla w mieszkaniach - brak zagrożenia. Mieszkańcy mogli wrócić do mieszkań. Po 2 godz. 26 min. zakończono działania, w których udział brało łącznie 13 ratowników.

Więcej na https://tvmalbork.pl/aktualnosci/34538,malbork-nocna-akcja-strazakow-na-rodziewiczowny

 

 

 

 

Pożar sadzy w przewodzie kominowym w budynku przy ul. Marszałkowskiej.

Do zdarzenia doszło w środę, 17 listopada br. w jednym z budynków przy ul. Marszałkowskiej w Malborku. O godz. 21:59 dyżurny operacyjny SKKP PSP w Malborku przyjął zgłoszenie o pożarze sadzy w przewodzie kominowym. Zadysponowano 2 zastępy z JRG Malbork. Po dojeździe zastępów do miejsca zdarzenia stwierdzono pożar sadzy w przewodzie kominowym budynku mieszkalnego w zabudowie szeregowej typu bliźniak. Właściciel mieszkania był na miejscu zdarzenia. Patrol policji również obecny na miejscu zdarzenia. Brak osób poszkodowanych.

Działania straży pożarnej polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia oraz wygaszeniu kotła CO. Ratownicy rozstawili drabinę SCD-37. Dwóch ratowników w aparatach ODO w koszu drabiny dostało się w pobliże komina i ugasiło pożar sadzy przy użyciu piasku. Strażacy strącili palącą się sadzę przy użyciu szczotki kominowej na odcinku ok. 10 m. Udrożnili przewód kominowy i wybrali sadzę z wyczystki kominowej. Po przewietrzeniu mieszkania, sprawdzili za pomocą urządzenia wielogazowego obecność tlenku węgla. Pomiar nie wykazał obecności czadu w obiekcie. Kontrola kamerą termowizyjną również nie wykazała wzrostu temperatury przewodu kominowego. Po pisemnym przekazaniu miejsca zdarzenia właścicielowi oraz pouczeniu go o nieużytkowaniu przewodu kominowego do momentu kontroli przez kominiarza, zakończono po 1 godz. 19 min. działania, w których udział wzięło łącznie 7 ratowników.

 

 

 

 

139 interwencji wobec nieprzestrzegania obostrzeń.

Czwarta fala pandemii „galopuje”, a policjanci nie ustają w działaniach mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Oprócz swoich codziennych obowiązków, funkcjonariusze kontrolują prawidłowość przestrzegania kwarantanny przez osoby nią objęte oraz sprawdzają jak mieszkańcy stosują się do przestrzegania obowiązujących obostrzeń sanitarnych.

Za nami kolejny weekend, podczas którego malborscy mundurowi wspólnie z pracownikami Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Malborku prowadzili wzmożone działania kontrolne na targowisku miejskim, w sklepach, galeriach handlowych oraz w autobusach. Funkcjonariusze szczególną uwagę zwracali na kwestię zasłaniania nosa i ust oraz zachowania dystansu. Podczas tych działań policjanci podjęli 139 interwencji wobec osób, które nie przestrzegały obowiązujących przepisów sanitarnych. Oprócz pouczeń, funkcjonariusze nakładali również mandaty karne oraz sporządzili 1 wniosek o ukaranie do sądu.

Pamiętajmy, że bezpieczeństwo jest naszą wspólną sprawą. Wszystkie ograniczenia i obostrzenia mają na celu ochronę naszego życia i zdrowia. Stosowanie się do obostrzeń przez nas wszystkich sprawi, że nie będziemy musieli podejmować interwencji wobec osób, które nie stosują się do obowiązujących ograniczeń. Dlatego bądźmy odpowiedzialni, stosujmy się do zaleceń sanitarnych i dbajmy o siebie nawzajem. Zasłaniajmy usta i nos w miejscach, gdzie jest to wymagane i utrzymujmy bezpieczny dystans społeczny. Noszenie maseczki na brodzie nie pomoże nam ograniczyć rozprzestrzeniania się tego niewidzialnego wroga, jakim jest COVID-19. Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo, abyśmy jak najszybciej mogli powrócić do tych czasów sprzed pandemii.

 

 

 

 

Pożar lokomotywy na stacji kolejowej przy ul. Dworcowej.

Do zdarzenia doszło w niedzielę, 21 listopada br. na stacji kolejowej przy ul. Dworcowej w Malborku. O godz. 18:12 dyżurny operacyjny SKKP PSP w Malborku przyjął zgłoszenie o pożarze lokomotywy. Zadysponowano 2 zastępy z JRG Malbork, zastęp OSP Stogi i zastęp z Wojskowej Straży Pożarnej. Po dojeździe zastępów do miejsca zdarzenia zastano pożar instalacji elektrycznej w lokomotywie EP 08-001. Maszyniści podjęli próbę ugaszenia pożaru przy użyciu gaśnic proszkowych. Obsługa pociągu odłączyła zasilanie elektryczne od lokomotywy. Patrol policji obecny na miejscu zdarzenia.

Działania straży polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia. Ratownicy w ODO przy użyciu dwóch gaśnic proszkowych ugasili pożar. Po przewietrzeniu lokomotywy, przeprowadzono kontrolę kamerą termowizyjna miejsca po pożarze - brak zagrożenia. Po przekazaniu miejsca zdarzenia przedstawicielowi PKP po 1 godz. 47 min. zakończono działania, w których łącznie wzięło udział 15 ratowników.

 

 

 

 

Policja apeluje! Uważajmy na fałszywe połączenia telefoniczne oszustów!

Policjanci przestrzegają przed coraz to innymi metodami działania oszustów, którzy wykorzystują technologie i manipulację do osiągnięcia celu. W ostatnich miesiącach częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem). Nawet prawidłowo wyświetlany numer telefonu nie jest gwarancją tego, że dzwoni do nas przedstawiciel banku, urzędu czy nawet znajomy. W razie najmniejszych nawet wątpliwości trzeba jak najszybciej zakończyć połączenie. Nie należy podawać loginu, hasła, danych karty płatniczej czy kodów do bankowości internetowej. Tylko w ten sposób nasze oszczędności pozostaną na koncie bezpieczne.

Czym jest spoofing? Spoofing polega na podszywaniu się pod inne urządzenie lub innego użytkownika. Przestępcy wykorzystują znane sobie technologie pozwalające im fałszywie pozorować numer telefonu, ale także adresu e-mail, IP, nadawcy SMS i innych.

Tak przygotowany przestępca wykonuje połączenie do ofiary i zgodnie z wcześniej ułożonym scenariuszem rozpoczyna rozmowę. Poniżej kilka przykładowych metod socjotechnicznych, jakie mogą wykorzystywać przestępcy.

  1. Osoba, która odbiera telefon, informowana jest o rzekomej transakcji na swoim rachunku bankowym, a dzwoniący prosi o potwierdzenie jej wykonania. Oczywiście żadnego obciążenia nie ma, ale zdezorientowana ofiara, myśląc, że ratuje swoje środki, odpowiada na pytania dzwoniącego. Ten tłumaczy, że ma to na celu zidentyfikowanie klienta, a w rzeczywistości zadawane są pytania daleko odbiegające od standardowej weryfikacji, a które mają na celu zdobycie wiedzy pozwalającej przestępcy np. na dostęp do konta ofiary.

  2. Ten zabieg socjotechniczny w początkowej rozmowie podobny jest do tzw. „metody na wnuczka”. Ofiara informowana jest, że jej środki są w niebezpieczeństwie i jedynym sposobem ich ochrony jest podanie danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej lub dane karty płatniczej. Jeżeli je poda, to dopiero teraz środki naprawdę są zagrożone.

  3. Osoba dzwoniąca przedstawia się jako doradca kredytowy, informuje, że zgodnie z rzekomo złożonym w nocy wnioskiem o pożyczkę pieniądze zostały przyznane, należy jednak dokończyć formalności. Ofiara oczywiście żadnego wniosku o kredyt nie składała. Dalej scenariusz jest już mocno zbliżony do poprzednich. Zdenerwowana osoba zaczyna odpowiadać na serię pytań, wierząc, że dzwoniący chce jej pomóc, a w rzeczywistości oszust wchodzi w posiadanie interesujących go danych i kończy rozmowę. 

  4. Zdarzyć się może, że przestępca nie musi nawet uciekać się do kłamstwa o potencjalnej operacji finansowej czy środkach w niebezpieczeństwie. Wystarczy, że na początku rozmowy przedstawi się np. jako pracownik instytucji państwowej i poprosi rozmówcę o identyfikację. Pomiędzy bardzo standardowymi pytaniami pojawiają się i te mniej oczywiste, na które ofiara często nie zwróci początkowo uwagi. Tym sposobem przestępca może wejść w posiadanie danych wrażliwych.

  5. Przestępcy śledzą rynek i dostosowują często swoje działania również do obecnych trendów. O możliwości wyłudzeń poprzez połączenia głosowe informował również zbp.pl oraz policja.pl, przy okazji składania przez przedsiębiorców wniosków o subwencje z programu Tarczy Finansowej PFR.

W zależności od tego, jakie informacje pozyskał przestępca, może wykorzystać je do m.in. pobierania pożyczek lub zakupów ratalnych na ofiary (dzięki pozyskaniu danych osobowych), wyprowadzeniu pieniędzy bezpośrednio z rachunku klienta czy wykonywaniu operacji kartowych.

Pamiętajmy, żeby się uchronić przed oszustami należy stosować się do kilku ważnych zasad:

  • nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) – te informacje są poufne, powinny być tylko w posiadaniu użytkownika i nikt nie ma prawa wymagać ich podania, prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;

  • nigdy nie ujawniaj kodów do bankowości internetowej oraz kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji kartowych w Internecie, przychodzących na telefon;

  • zawsze czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujesz transakcję, którą przygotowali przestępcy;

  • jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie;

  • zachować zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostało się poinformowanym o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać. Dobrym krokiem będzie przerwanie połączenia i ponowne jego zainicjowanie zgodnie z zasadą powyżej;

  • należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.

Każdy klient banku powinien pamiętać, że każdorazowo ma prawo zgłosić nietypową sytuację do banku, a w sytuacji podejrzenia, że doszło lub mogło dojść do popełnienia przestępstwa, również zawiadomić Policję.

 

 

 

 

Informację przekazali: Dyżurny SKKP Malbork oraz asp. Sylwia Kowalewska, oficer prasowy KPP Malbork

Zdjęcia: OSP Stogi

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Na sygnale


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.