Wydanie nr 328/2024, Sobota 23.11.2024
imieniny: pokaż (7 imion)Klemens, Adela, Przedwoj, Erast, Orestes, Felicyta, Fotyna
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Przekop Mierzei Wiślanej. Pierwsze betonowanie na śluzie za nami

  • Wydanie nr 328/2024
  • 1 marca 2021, 12:26
  • Magdalena Kierzkowska Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urząd Morski w Gdyni
  • Wiadomości
Przekop Mierzei Wiślanej. Pierwsze betonowanie na śluzie za nami fot. NDI/BESIX.
W ubiegłym tygodniu wykonawca pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, konsorcjum NDI/Besix, rozpoczął roboty żelbetowe na śluzie. Wyjątkowo prace wykonywano w nocy, ze względu na logistykę oraz wpływ wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy.

Prace na Mierzei Wiślanej, mimo zimowej aury panującej w lutym, postępują zgodnie z harmonogramem. Ich spektakularnym elementem było pierwsze z serii betonowań, które odbyło się nocą. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy.  Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.

- Betonowanie trwało nieco ponad dobę – mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. – To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy – dodaje Paweł Ciomek.

Pierwsze betonowanie na śluzie pozwoli na wykonanie konstrukcji żelbetowej kieszeni bram śluzy, a w konsekwencji na montaż stalowych wrót śluzy na bramie południowej. Dzięki zabetonowaniu płyty bramy śluzy wykonawca, polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, może także przystąpić do wykonywania płyty dennej w kanale śluzy.
To betonowanie jest początkiem robót żelbetowych na śluzie, gdzie planowane jest wbudowanie około 20 000 m3 betonu oraz około 1900 ton stali. W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy.

Śluza jest konieczna dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi w warunkach zmiennych stanów wody po obydwu stronach Mierzei Wiślanej. Dodatkowo, śluza będzie pełniła rolę zapory,
przeciwdziałającej mieszaniu się wody słonej z Morza Bałtyckiego z wodą słodką Zalewu
Wiślanego. Głowy śluzy z obu stron wyposażone będą w podwójne bramy (wrota), które będą przesuwane we wnęki (kieszenie). W konsekwencji ilość wody, która dotrze do Zalewu
Wiślanego będzie niewielka, a jej wpływ na dynamikę i zasolenie wód Zalewu będzie miał
charakter krótkookresowy. Zasięg tego oddziaływania będzie zaledwie lokalny.

Parametry techniczne śluzy:
długość komory: 200,0 mb
szerokość: 25 m
dno kotwione: 10000 m2
głębokość: -6,50 m
rzędna korony: +2,50 m
Obecnie na budowie kontynuowane jest m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Zewnętrznego. Odbywa się produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem. W kanale żeglugowym trwa pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywanie mikropali, a także betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu mostach oraz wykończeniowe w budynku kapitanatu. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego, planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy, tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy.

 

Magdalena Kierzkowska Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urząd Morski w Gdyni
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.