Wydanie nr 328/2024, Sobota 23.11.2024
imieniny: pokaż (7 imion)Klemens, Adela, Przedwoj, Erast, Orestes, Felicyta, Fotyna
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Kult maryjny w nowożytnym Malborku. Historia Malborka 1457-1772.

  • Wydanie nr 328/2024
  • 15 grudnia 2019, 10:01
  • Historia Malborka 1457-1772 - Polski Malborg
  • HistoryczneKultura
Kult maryjny w nowożytnym Malborku. Historia Malborka 1457-1772. fot. Historia Malborka 1457-1772/ obraz NMP z Kaplicy Nadbramnej i kościoła jezuickiego NMP
Wskrzeszenie średniowiecznego kultu maryjnego, odgrywającego niezwykle ważną rolę w pobożności jezuickiej, zawdzięczamy w nowożytnym Malborku właśnie temu zakonowi. Maryja była przecież patronką zakonu krzyżackiego oraz miasta i zamku, które noszą jej imię.

Po sukcesach rewolucji protestanckiej w XVI w. nawoływali do odnowienia kultu od początku XVII w., między innymi w zaleceniach powizytacyjnych, biskupi chełmińsko - pomezańscy. Jezuici malborscy wkrótce po przybyciu do miasta podjęli energiczne starania o przejęcie tzw. Kaplicy Nadbramnej pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny mieszczącej się na piętrze mającej XIV wieczną metrykę Bramy Mariackiej. Znajdował się tam XV–wieczny obraz Matki Boskiej Pokornej, uważany powszechnie za słynący łaskami.

W okresie polskim obraz ten był jakby wizytówką miejscowego kultu maryjnego. Podczas pierwszej okupacji szwedzkiej został on uszkodzony przez Szwedów, a następnie miał być odnowiony i naprawiony około roku 1639. W 1656 roku podczas drugiej wojny szwedzkiej został potajemnie wywieziony z Malborka przez jezuitę o. Jana Gasparidesa, uratowany w trakcie ucieczki przed żołnierzami szwedzkimi i „z wzburzonych odmętów Wisły”, a następnie do zakończenia wojny ukryty na dworze podkanclerzego koronnego Bogusława Leszczyńskiego i jego żony Joanny Katarzyny z Radziwiłłów.

Po 1660 roku wizerunek wrócił do Malborka i 2 czerwca 1675 roku, w Święto Zesłania Ducha Świętego, został uroczyście przeniesiony ze środka świątyni do ołtarza głównego kościoła jezuickiego NMP na Zamku Wysokim. Cudowność obrazu miały potwierdzać wzmianki o licznych uzdrowieniach za jego sprawą zamieszczane przez jezuitów malborskich w sprawozdaniach rocznych i kronice domowej rezydencji.

Kolejnym celebrowanym przez wiernych elementem kultu maryjnego w Malborku, który próbowali wykorzystać jezuici, była monumentalna mozaikowa figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem, osadzona we wschodniej niszy prezbiterium na zewnątrz kościoła zamkowego. Odwzorowano ją też na pieczęci ekonomii malborskiej.

Trzecim wizerunkiem czczonym przez miejscowych katolików, wg wzmianek z XVIII wieku, było średniowieczne malowidło przedstawiające Matkę Boską z Dzieciątkiem, znajdujące się na glifach okna najstarszej części kościoła zamkowego NMP od strony północnej.

 

Ilustracje: obraz NMP z Kaplicy Nadbramnej i kościoła jezuickiego NMP; pieczęć ekonomii malborskiej z wizerunkiem Madonny Malborskiej; średniowieczna polichromia na północnej ścianie kościoła zamkowego NMP.

źródło: http://www.facebook.com/polski.malborg/

Misją osób tworzących tę stronę jest krzewienie wiedzy historycznej na temat Malborka, Żuław i województwa malborskiego w okresie nowożytnym.

Pytania prosimy kierować na adres: polski.malborg@gmail.com

Strona powstała w związku z projektem o roboczej nazwie „Polski Malborg” przygotowywanym przez Muzeum Zamkowe w Malborku.

Historia Malborka 1457-1772 - Polski Malborg
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Historyczne


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.