Z czasem będzie ich jeszcze więcej, kolejne pojawią się na ulicach : Wałowej, Żuławskiej, Brukowej, Kochanowskiego, Zakopiańskiej, Dąbrowskiego, Zielenieckiej.
Spowalniacze są instalowane w ramach projektu MOF Malbork-Sztum "Poprawa dostępności do przystanków transportu zbiorowego poprzez rozbudowę bazy infrastrukturalnej transportu rowerowego stanowiącego dojazd do węzłów i przystanków integracyjnych, a także poprawę warunków mobilności", na który miasto Malbork otrzymało dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014 – 2020.
Potrzeba realizacji projektu wynika z niewystarczająco rozbudowanej sieci ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w Malborku i okolicach. Istniejące chodniki w dużej mierze nie są wyposażone w trasy przeznaczone dla rowerzystów, w wielu miejscach brak jest też samodzielnych tras. To przekłada się na obniżenie poziomu bezpieczeństwa zarówno pieszych jak i rowerzystów, ponieważ brak odpowiedniej infrastruktury zmusza ich do korzystania z jezdni drogi. W przypadku dużych różnic prędkości poszczególnych uczestników ruchu, ryzyko zaistnienia wypadku drogowego ulega znacznemu zwiększeniu.
Zwiększenie bezpieczeństwa w tym zakresie będzie możliwe między innymi dzięki budowie i przebudowie chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, elementów uspokojenia ruchu wraz z budową infrastruktury dla rowerów w Malborku w ciągu ulic: Żelaznej, Chopina, Toruńskiej, Wybickiego, Wałowej, Żuławskiej, Akacjowej, Konopnickiej, Kochanowskiego, Zakopiańskiej, Dąbrowskiego, Zielenieckiej.
Poniżej przedstawiamy pełny zakres prac, które będą realizowane na podanych ulicach w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowcom i pieszym. Przed każdym elementem uspokojenia ruchu zostanie ustawione odpowiednie oznakowanie pionowe, dla każdego kierunku ruchu:
Budowa elementów uspokojenia ruchu na ul. Żelaznej
Ulica Żelazna zostanie przystosowana do prędkości rzędu 30 km/h poprzez montaż prefabrykowanych progów wyspowych. Rozwiązanie to z jednej strony zapewni uspokojenie ruchu pojazdów, z drugiej rozstaw osiowy kół autobusów umożliwi swobodny przejazd zapewniając odpowiednie warunki przemieszczania się dla komunikacji zbiorowej.
Budowa elementów uspokojenia ruchu na ul. Chopina i Toruńskiej
Na ulicy Chopina i Toruńskiej nastąpi uspokojenie ruchu poprzez budowę skrzyżowań z wyniesioną tarczą w następujących lokalizacjach: ul. Chopina – ul. Wołyńska, u. Chopina – ul. Toruńska i ul. Toruńska – ul. Wiślana – ul. Grudziądzka.
Wyniesienie skrzyżowania wykonane zostanie z kostki betonowej niefazowanej, na wysokość 10 cm ponad istniejącą powierzchnią jezdni. W obrębie przebudowywanego skrzyżowania zostaną wymienione krawężniki oraz wyremontowane fragmenty chodników. Na wlocie ul. Chopina i Al. Wojska Polskiego planuje się wyniesione przejście dla pieszych.
Dodatkowym elementem uspokojenia ruchu będzie zastosowanie progów zwalniających wyspowych (zostało wykonane).
Przebudowa chodników, budowa ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych na ul. Wybickiego
Na całej długości ul. Wybickiego planuje się wytyczenie dwustronnych, dwukierunkowych dróg rowerowych oraz połączenie ich z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym w ulicy de Gaulle`a. Po północnej stronie ulicy od wjazdu do garaży do skrzyżowania z ulicą Nowowiejskiego zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy. W ramach inwestycji zostaną również wyremontowane fragmenty istniejących chodników.
Przebudowa dróg dojazdowych, chodników, budowa ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, elementów uspokojenia ruchu na ul. Wałowej, Żuławskiej i Akacjowej
Od końca istniejącej drogi dojazdowej wzdłuż ul. Wałowej do istniejącego przejścia dla pieszych zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy. W następnym fragmencie ulicy Wałowej, do skrzyżowania z ulicą Główną, planuje się przekształcenie istniejącego chodnika w ciąg pieszo-rowerowy poprzez przełożenie i dołożenie kostki betonowej. Na pozostałym odcinku, tj. od przejścia dla pieszych i rowerów przy Moście im. Św. Wojciecha do włączenia się do istniejącego ciągu pieszo-rowerowego przy Alei Celników Polskich, zaprojektowano drogę rowerową z przyległym do niej chodnikiem, po stronie zachodniej, wraz z wyniesionym przejściem dla pieszych i rowerzystów.
Przy ulicy Akacjowej i Żuławskiej zaprojektowano uspokojenie ruchu w postaci wyniesionych tarcz skrzyżowań wraz z regułą „prawej ręki”. Skrzyżowania z wyniesioną tarczą zostaną wykonane w następujących lokalizacjach: ul. Akacjowa – ul. Żuławska, ul. Żuławska – ul. Jaśminowa, ul. Żuławska – ul. Brukowa, ul. Brukowa – ul. Główna. Wyniesienie skrzyżowania wykonane zostanie z kostki betonowej niefazowanej, na wysokość 10 cm ponad istniejącą powierzchnią jezdni. W obrębie przebudowywanego skrzyżowania zostaną wymienione krawężniki oraz wyremontowane fragmenty chodników.
Dodatkowym elementem uspokojenia ruchu będzie zastosowanie progu zwalniającego na ulicy Brukowej.
Budowa i przebudowa chodników, ścieżek rowerowych, elementów uspokojenia ruchu na ul. Konopnickiej
Planowana trasa rowerowa w ciągu ul. Konopnickiej zostanie podzielona na dwa odcinki. Pierwszy z nich od skrzyżowania z ul. Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Sucharskiego będzie bazować na uspokojeniu ruchu, ze względu na brak wystarczającego miejsca na wyznaczenie drogi rowerowej. Ograniczenie prędkości zostanie osiągnięte poprzez zastosowanie progów zwalniających wyspowych (już wykonanych) i wyniesionego skrzyżowania z regułą „prawej ręki”.
Na drugim odcinku, od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Wybickiego, zaprojektowano dwukierunkową drogę rowerową i remont istniejącego chodnika, po wschodniej stronie jezdni. Rozplecenie kierunków ruchu rowerowego zaprojektowano przy skrzyżowaniu z ul. Sucharskiego, na wyniesionym przejeździe rowerowym, zapewniającym wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu.
Skrzyżowanie z wyniesioną tarczą zostanie zlokalizowane na przecięciu ul. Konopnickiej – ul. Kraszewskiego. Wyniesienie skrzyżowań i przejść dla pieszych wykonane zostanie z kostki betonowej niefazowanej, na wysokość 10 cm ponad istniejącą powierzchnią jezdni. W obrębie przebudowywanych skrzyżowań zostaną wymienione krawężniki oraz wyremontowane fragmenty chodników.
Przebudowa chodników, ścieżek rowerowych, ciagów pieszo-rowerowych, elementów uspokojenia ruchu na ul. Kochanowskiego, Zakopiańskiej
W ciągu ulicy Kochanowskiego projektowaną trasę rowerową podzielono na dwa odcinki. Istniejącą dzisiaj strefę zamieszkania do ulicy Konopackiej planuje się wyposażyć w elementy uspokojenia ruchu – wyniesione skrzyżowania oraz zastosować regułę „prawej ręki”.
Na odcinku od ulicy Konopackiej ruch rowerowy odbywał się będzie po wydzielonej drodze rowerowej po północnej stronie ulicy. Włączenie i wyłączenie na drogę rowerową odbywać się będzie w obrębie wyniesionego skrzyżowania ulicy Kochanowskiego i Konopackiej. W rejonie zatoki autobusowej ze względu na ograniczone miejsce zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy dołączony do istniejącego.
W ciągu ulicy Zakopiańskiej zaprojektowano uspokojenie ruchu poprzez montaż progów wyspowych. Dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów miejsce włączenia ścieżki rowerowej do ul. Zakopiańskiej zaprojektowano wyniesione przejście dla pieszych i rowerzystów. Z powodu kolizji przejścia z przystankiem autobusowym, zostanie on przeniesiony za wyniesione przejście dla pieszych i rowerzystów w stronę skrzyżowania.
Budowa ścieżki rowerowej, elementów uspokojenia ruchu na ul. Dąbrowskiego i Zielenieckiej
Na ul. Dąbrowskiego i Zielenieckiej zaprojektowano strefę ruchu uspokojonego w postaci wyniesionych tarcz skrzyżowań oraz reguły „prawej ręki”. Skrzyżowania z wyniesioną tarczą zostaną wykonane w następujących lokalizacjach: ul. Dąbrowskiego – ul. Nogatowa, ul. Dąbrowskiego – ul. Leśna – ul. Wróblewskiego, ul. Dąbrowskiego – ul. Zieleniecka, ul. Zieleniecka – ul. Wilcza.
Wyniesienie skrzyżowania wykonane zostanie z kostki betonowej niefazowanej, na wysokość 10 cm ponad istniejącą powierzchnią jezdni. W obrębie przebudowywanego skrzyżowania zostaną wymienione krawężniki oraz wyremontowane fragmenty chodników.
Dodatkowym elementem uspokojenia ruchu będzie zastosowanie progów zwalniających.
Budowa infrastruktury rowerowej Bike&Ride
W ramach zadania planuje się wyposażenie węzła transportowego w Malborku w infrastrukturę typu Bike&Ride, tj. wiaty rowerowe na 100 rowerów. Z kolei przystanek zintegrowany Malbork-Kałdowo zostanie wyposażony w 10 stojaków rowerowych.
Planowana wartość projektu wynosi 14 577 575,73 zł, w tym dofinansowanie z budżetu środków europejskich
12 231 028,04 zł co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych.
Planowana wartość działań miasta Malborka wynosi 8 244 381 ,00 zł, w tym wkład własny 1 342 051,00 zł.
Info i foto : Urząd Miasta Malborka - 82-200.pl
A czy ktoś zmierzył natężenie ruchu rowerzystów i czy to jest tak absolutnie konieczne? Malbork to nie Amsterdam, bo w Amsterdamie rowerzyści mają "swoje" drogi. Czemu wszystko musi być robione "na szybko" i byle jak...
Proponuję jeszcze wstawić spowalniacze na wylotówkach. Permanentnie to poprawi bezpieczeństwo.
Trzeba poczekać aż spadnie śnieg i pługi odśnieżające powyrywają te garby i będzie po kłopocie !!!
Niech lepiej progi zwalniające zrobią tam gdzie są potrzebne np. ul. Słupecka, gdzie jest 20km/h i droga osiedlowa a niektórzy jeżdżą ponad 50.
Po pierwsze te "garby" nie przydadzą się burmistrzowi z prostego powodu nie ma prawka. Po drugie pewnie ktoś się musiał nachapać za to pieniędzy, bo nikt o zdrowych zmysłach nie kładzie tego na drogach gdzie i tak się jeździ 30km/h a przy szkołach gdzie dzieci biegają takowych nie ma. Generalnie pan Charzewski nie jest najgorszym burmistrzem, dużo się udziela wszędzie go pełno co mi się podoba że wychodzi do ludzi a nie jest zamknięty i niedostępny dla zwykłego zjadacza chleba. Nie głosowałem na niego, ale kto wie.
Co z tego że rozmawia z ludźmi a miasto umiera pod jego rządami.Niedługo nie będzie miał z kim rozmawiać bo ludzie wyjadą.Nie na tym polega rola i rządy burmistrza.
Myślisz zatem że to wina burmistrza że ludzie wyjeżdżają za chlebem? Ja bym szukał głębiej.Ja też pracuję za granicą i uwierz nie Charzewski mnie do tego zmusił,bardziej chęci na godniejsze życie.
Jak się jedzie wolno to sie prawie nie czuje. Można się przyzwyczaić.
Jak ci nasram w pokoju to też się przyzwyczaisz?
Może by tak ta banda nierobów zauważyła, że mają 10000 osiedle z jedną drogą dojazdową! Spowalniacze sobie piechur wymyślił ten garb na Kochanowskiego w okolicy SP3 to najrówniejszy jej fragment między Słupecką, a Zakopiańską, ta ostatnia to też jedna dziura podobnie jak Dąbrówki. Zdawało się, że nieudolnością już nas żaden burmistrz nie zadziwi, ale nieudolność połączona z głupotą przebija wszystko.
Ułatwią życie burmistrzowi -bo już nie będzie burmistrzem bo kierowcom napewno nie, jak chcecie bezpieczeństwa to proponuję budowę ścieżek rowerowych. A tym momencie Pan charzewski ułatwił mi przyszłe wybory
Co jeszcze zrobicie dla tych Świętych Krów?
Kłamstwo naczelne w tytule artykułu !!! Te garby nikomu nic nie ułatwiają !!! Utrudniają dziś życie kierowcą a w przyszłości utrudnią burmistrzowi wybór na następną kadencję ! To że pieniądze unijne nie znaczy że trzeba je wywalać w błoto i przy okazji robić na złość wyborcom ! A do redakcji prośba by nie kłamać tak ostentacyjnie !
MAREK BRAWO SUPER PROGI!!!!!
Co za paranoja! Kto nam zapłaci za zniszczone auta! Zamiast robić ścieżki rowerowe!
Wybory niedługo , nie dajcie się zwieść. Spowalniacze , spowolniony rozwój miasta , a raczej stagnacja.Miasto umiera.
Współczuję kierowcom MZK, którzy codziennie muszą jeździć po tych przeszkodach.
Na Kochanowskiego jest za mało paranoja co te władze w Malborku wrabiają a Red bull to jego ostatnia kadencja