"Jest Rondo Rychłowskiego, są i progi Chrzewskiego" - Bezpieczeństwo na drogach to bardzo trudne zagadnienie. Jednym z rozwiązań, które ogranicza prędkość pojazdów w terenie zabudowanym są progi zwalniające. Często stawia się je przed przejściami dla pieszych, przy szkołach czy szpitalach. Wszystko po to by zminimalizować ryzyko wypadku z udziałem pieszych. W Malborku w ostatnich dniach również pojawiły się nowe progi zwalniające, jednak czy wszystkie „hopki” stoją w odpowiednich miejscach? Internauci mają co do tego wiele wątpliwości. Oto kilka komentarzy widzów:
- spoko jeżeli progi zamontowane byłyby bezpośrednio przed przejściem dla pieszych wtedy zgodzę się że poprawiają bezpieczeństwo.
- Najgłupszy pomysł naszych włodarzy od kilku lat. Myślę, że powinny odbyć się jakieś konsultacje lub sonda przed montażem tego dziadostwa.
- Największą zagadką jest próg na długim odcinku prostej drogi od Biedronki do skrzyżowania z Wybickiego, gdzie nie ma żadnego przejścia dla pieszych.
- Na progi pieniądze się znalazły,ale na załatanie dziury na skrzyżowaniu Konopnickiej i Sucharskiego niestety nie. Zgadzam się z opiniami o bardzo kiepskim oświetleniu przejść dla pieszych.
- No to do niedorzecznego ronda doszły durnie pomyślane progi zwalniające i niedorzeczne ograniczenie prędkości do 20 km/h !
Są jednak osoby, które w nowym rozwiązaniu widzą pozytywy:
- Ja uważam, że to dobry pomysł. Na konopnickiej notorycznie niektórzy jadą >70 km h. Jak brakuje wyobraźni, to cóż. Choć w pierwszej kolejności ustawiłbym tam gdzie obowiązuje 30km/h. Michałowskiego, Kotarbińskiego oraz przy sp5.
- Wystarczyłoby stosować się do obowiązujących przepisów prędkości i wszelkie inwestycje są zbędne. Tylko jak u zmienić mentalność rozpędzonych polskich kierowców.
- I bardzo dobrze przed każdymi pasami powinny być zwalniacze.
Burmistrz Marek Charzewski tłumaczy, że wszystko w ramach inwestycji unijnej, która umożliwi budowę ścieżek rowerowych. Niestety są miejsca gdzie rowerzysta będzie musiał wjechać na ulicę, dlatego tam trzeba spowolnić ruch. Projekt ma ułatwić korzystanie z przystanków komunikacji zbiorowej, czyli np. dworców i stacji kolejowych. W ramach projektu powstaną również wiaty rowerowe przy ul. Dworcowej. Jednak to co może cieszy rowerzystów, nie koniecznie wzbudza entuzjazm u kierowców.
Progi to dopiero początek. Zobacz listę dróg do przebudowy.
W ramach projektu muszą zostać przebudowane liczne skrzyżowania, gdzie konieczne jest spowolnienie ruchu.
Lista przewidzianych prac:
Zadanie 1-A – Ul. Wybickiego.
W ramach tego zadania wzdłuż ul. Wybickiego powstanie ciąg pieszo rowerowy.
Zadanie 1-B – Ul. Konopnickiej
W ramach zadania zostanie wyniesione skrzyżowanie ul. Konopnickiej z ul. Kraszewskiego.
Uwaga techniczna: ze środka skrzyżowania zostanie zerwany asfalt, a nawierzchnia zostanie podniesiona. W tym miejscu powstanie wyspa na podobieństwo przejść na ul. Kochanowickiego.
Plan przewiduje również wyniesienie przejścia dla pieszych przy ul. Sucharskiego.
Zadanie 1-C – Ul. Żelazna i Dworcowa
Budowa progów zwalniających i czterech wiat rowerowych.
Zadanie 1-D – Ul. Dąbrowskiego i Ul. Zielenieckiej – budowa elementów uspokojenia ruchu.
Projekt przewiduje wyniesienie następujących skrzyżowań:
- ul. Dąbrowskiego z ul. Nogatową,
- ul. Dąbrowskiego z ul. Leśną i ul. Wróblewskiego,
- ul. Młodych z ul. Dąbrowskiego,
- ul. Zielenieckiej z ul. Wilczą.
W ramach zadania powstaną również dodatkowe progi zwalniające.
Zadanie 1-E Kochanowskiego i Zakopiańska
Zadanie przewiduje budowę progów zwalniających na ul. Zakopiańskiej.
Wzdłuż ul. Kochanowskiego powstanie ścieżka pieszo – rowerowa (odcinek od szkoły podstawowej do skrzyżowania z ul. Słupecką).
Zadanie 1-F Wałowa, Żuławska, Akacjowa
Budowa wyniesionych skrzyżowań:
- ul. Głowna z ul. Brukową,
- ul. Żuławska ul. Akacjową,
- ul. Jaśminowa z ul. Żuławską,
- ul. Żuławska z ul. Brukową.
Dodatkowo przy ulicy brukowej powstanie próg zwalniający.
Zadanie 1-G – Ul. Chopina i Toruńska
Powstanie wyniesione przejście dla pieszych(pierwsze przy z zjeździe z wiaduktu na ul. Chopina.
Budowa wyniesionych skrzyżowań:
- ul. Chopina z ul. Wołyńską,
- ul. Chopina z ul. Toruńską,
- ul. Toruńska z ul. Grudziądzką oraz ul. Wiślaną.
Dodatkowo na ul. Toruńskiej i ul. Chopina powstały progi zwalniające.
Realizacja powyższych zadań wiążę się ze zmianą organizacji ruchu. Inwestycja ma być zakończona do końca lipca 2018 roku. Udział środków unijnych to ponad 6 milionów, miasto na ten cel musi wygospodarować ponad 1 milion.
Cały projekt jest realizowany we współpracy z Gminą Wiejską Malbork, która wybuduje ścieżkę od granic Malborka do Tragaminu oraz z Gminą Nowy Staw, która dokończy ciąg pieszo rowerowy z Kościeleczek do Nowego Stawu.
Dofinansowanie inwestycji ma sięgnąć 85%.