Wydanie nr 71/2025, Środa 12.03.2025
imieniny: pokaż (5 imion)Bernard, Józefina, Grzegorz, Blizbor, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Zaiskrzyło na kolejowych trasach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy

  • Wydanie nr 71/2025
  • 11 marca 2025, 14:16
  • Przemysław Zieliński Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Wiadomości
Zaiskrzyło na kolejowych trasach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prowadzone prace utrzymaniowe na liniach kolejowych w woj. pomorskim zapewniają sprawne i komfortowe podróże koleją. W ostatnich miesiącach specjalna maszyna szlifowała tory na trasach z Gdańska w kierunku Warszawy i Bydgoszczy. Dzięki pracom pociągi osiągające prędkość nawet do 200 km/h jeżdżą znacznie ciszej, co ogranicza oddziaływanie kolei na najbliższe otoczenie.

Dbamy o dobre parametry podróży na ważnych liniach kolejowych, łączących Trójmiasto z Bydgoszczą przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew) oraz z Warszawą (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny). W ostatnich miesiącach na dwutorowych trasach pracowała specjalna maszyna Speno. To pociąg o masie około 270 ton i długości 80 metrów, którego głównym zadaniem jest szlifowanie szyn, aby przywrócić ich kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdami pociągów. Speno bada powierzchnię szyn, po czym szlifuje ją specjalnymi kamieniami ściernymi, wywołując charakterystyczne iskry. Co warte podkreślenia, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących określany jest z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna pracuje głównie nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.

Jesienią ubiegłego roku pociąg Speno pojawił się na blisko 50-kilometrowej trasie Tczew – Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru oraz na 85-kilometrowej trasie Prabuty – Tczew – Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów. Dzięki realizacji zakończonych w lutym br. prac, pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h. Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej. Wartość prac wyniosła ponad 8 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

Przemysław Zieliński Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.