W 2022 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała warunki realizacji rozbudowy drogi krajowej 22 na odcinku Malbork – Królewo, w których niektóre uzgodnienia wzbudziły sprzeciw włodarzy naszego miasta – mowa m.in. o liczbie ekranów akustycznych, które podzieliłyby jeszcze bardziej miasto. Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreślała, że takie rozwiązanie będzie chroniło otoczenie przed uciążliwościami, głównie hałasem przejeżdżających tą drogą pojazdów.
W lutym 2023 roku Burmistrz Miasta Malborka Marek Charzewski wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji na drodze krajowej nr 22 - czyli warunki, które inwestor będzie musiał spełnić przy realizacji tej inwestycji, by prace przebiegały w sposób jak najmniej uciążliwy dla otoczenia. Jednak po wnikliwej analizie tego dokumentu, GDDKiA wniosła od niej odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku.
I tak mijały kolejne miesiące. Malborski odcinek DK22 naprawdę jest w opłakanym stanie. Niektóre przejścia dla pieszych są niedoświetlone i stwarzają niebezpieczeństwo dla mieszkańców (przykładem może być przejście przy skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Koszykowej, gdzie dość często dochodzi do potrąceń pieszych), a w wielu miejscach na drodze znajdują się równie niebezpieczne koleiny.
Jest decyzja SKO
W końcu nadeszła ta długo oczekiwana chwila. 10 lutego 2025 roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze wydało decyzję w tej sprawie. SKO uchyliło decyzję środowiskową Burmistrza Miasta Malborka w części obejmującej kilka punktów dotyczących środowiskowych uwarunkowań realizacji tej inwestycji oraz dokonało ich zmiany zgodnie z decyzją Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z 2022 roku. W wielkim skrócie można powiedzieć, że SKO przyznało rację GDDKiA.
W decyzji SKO możemy przeczytać, że zastosowane zostaną środki ochrony akustycznej – czyli ekrany akustyczne „zapewniające dotrzymanie standardów jakości środowiska na terenach wymagających ochrony przed hałasem”. Początkowo mowa była o 21. ekranach, jednak ostatecznie zredukowano liczbę do 13. Będą to ekrany typu mieszanego, pochłaniająco-rozpraszające, do wysokości około 1,5 m – częściowo będą wykonane z paneli aluminiowych, a górna część ze szkła akrylowego, odpowiednio zabezpieczona przed zderzeniami ptaków (czarne poziome pasy). Większość z nich usytuowana będzie po lewej stronie drogi.
Na dwóch odcinkach DK22 zastosowana zostanie nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości, o skutecznej redukcji hałasu na poziomie 3 dB.
Przeprowadzone zostaną nasadzenia zastępcze drzew i krzewów w pasie drogowym drogi krajowej 22 w proporcji 1:1 (czyli za każde wycięte drzewo, posadzone zostanie jedno drzewo). Dotyczy to zarówno nasadzeń na terenie Malborka, jak i całej drogi 22 na terenie województwa pomorskiego.
W celu ograniczenia negatywnego wpływu drgań i wibracji na budynki oraz teren sąsiadujące z remontowaną drogą, GDDKiA będzie musiała na bieżąco monitorować i kontrolować inwestycję. W razie wystąpienia niepożądanych skutków, natychmiastowo wstrzymywać roboty i podejmować środki zaradcze.
Inwestor będzie miał obowiązek monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a po roku od oddania obiektu do użytkowania – przeprowadzić analizę porealizacyjną.
Procedury techniczne, projektowe i formalne wymagają aktualizacji - podkreśla GDDKiA
W sprawie ostatecznej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego zwróciliśmy się o komentarz do zarządcy drogi krajowej 22, Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad w Gdańsku. W odpowiedzi przeczytaliśmy, że na odwołanie od tej decyzji jest 30. dni.
- „Ze względu na duże zainteresowanie społeczne tematem drogi krajowej nr 22 w Malborku jako Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku nie chcemy wydawać przedwczesnych komentarzy w tym temacie. Inwestycja nadal pozostaje w planach GDDKiA O/Gdańsk, jednak ze względu na długi czas wszystkie procedury techniczne, projektowe i formalne wymagają aktualizacji” - wyjaśnia Mateusz Brożyna z GDDKiA w Gdańsku. - „Proszę o cierpliwość w tej sprawie”.
Co oznacza wydanie decyzji SKO dla Miasta Malborka?
- „Prawo do złożenia skargi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w sprawie zmiany decyzji Burmistrza Miasta Malborka o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na rozbudowę DK22 mogą wnieść wyłącznie strony postępowania. Stronami postępowania są natomiast posiadacze nieruchomości (działek) położonych w obszarze planowanej rozbudowy/ przebudowy DK22 oraz w obszarze jej oddziaływania - są to działki ewidencyjne usytuowane w odległości 100 m od granicy inwestycji drogowej” - tłumaczy Katarzyna Fabiańska z malborskiego magistratu. - „Termin na złożenie skargi do WSA to 30 dni liczone od dnia doręczenia decyzji stronom postępowania. Doręczenie (jest to tzw. doręczenie fikcyjne), zgodnie z art. 49 K.p.a., uznaje się za skuteczne po upływie 14 dni, licząc od dnia publicznego zawiadomienia o wydanej decyzji. Zawiadomienie SKO z 12.02.2025 r. o wydaniu decyzji zmieniającej zostało upublicznione poprzez jego zamieszczenie na stronie BIP SKO w Gdańsku. SKO w Gdańsku dokonało zmian w części rozstrzygnięcia decyzji Burmistrza Miasta Malborka o środowiskowych uwarunkowaniach, powołując się wyłącznie na uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku i jego wiążącą moc. Nie dokonano oceny merytorycznej kwestii spornych, szczegółowo wyjaśnionych przez Burmistrza Miasta Malborka w uzasadnieniu decyzji. Przypomnijmy, że dotyczyły one wielkości i miejsca nasadzeń rekompensacyjnych, przyjętych rozwiązań w zakresie ochrony akustycznej, analizy akustycznej dokonanej w oparciu o nieaktualne pomiary natężenia ruchu drogowego (GPR z 2015 roku), rozwiązań chroniących budynki przez wpływem drgań. Z chwilą uprawomocnienia się decyzji wydanej przez SKO w Gdańsku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będzie funkcjonowała w obrocie prawnym w zmienionym kształcie. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie uprawnia do realizacji inwestycji drogowej. Ostatecznie to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej określi zakres i parametry inwestycji drogowej. Zostanie ono natomiast wydane przy uwzględnieniu wszelkich wymaganych prawem uzgodnień, opinii i decyzji administracyjnych, w tym m.in. opinii konserwatora zabytków, który był przeciwny realizacji ekranów akustycznych”.
Rozbudowa odcinka o długości około 3,6 km
Inwestycja dotyczy odcinka drogi krajowej 22 obejmującego fragment Alei Rodła (za skrzyżowaniem z ulicą Mickiewicza) oraz całą Aleję Wojska Polskiego (do granicy administracyjnej Miasta Malbork z Gminą Stare Pole). Łącznie rozbudowie i przebudowie poddany zostanie odcinek o długości około 3,6 km.
Zakres planowanych prac obejmuje wykonanie nowej konstrukcji jezdni o szerokości min. 7m, wzmocnienie konstrukcji istniejącej nawierzchni, budowę ciągu pieszo-rowerowego, budowę/przebudowę zjazdów, przebudowę istniejących sieci kolidujących z projektowanym układem drogowym, przebudowę przepustów na rowie przydrożnym, przebudowę obiektu mostowego z kładką dla pieszych na przepust o przekroju skrzynkowym (kanał Ulgi), przebudowę rowów drogowych, budowę/przebudowę systemu odwodnienia drogi wraz z realizacją urządzeń podczyszczających zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe oraz zbiornika retencyjno-infiltracyjnego, remont wiaduktu kolejowego oraz przejścia podziemnego, wycinka drzew i krzewów.
W załączniku decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Brawa dla burmistrza
Jak człowiek nic nie umie to nie powinien brać się za politykę i rządzenie miastem.
Ktoś go wybrał niestety
Dwa lata w plecy brawa dla burmistrza to było pewne dk 22 jest drogą krajową i miasto nie ma tu nic do gadania