Wydanie nr 50/2025, Środa 19.02.2025
imieniny: pokaż (2 imiona)Arnold, Konrad
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Jest decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie Mostu Tczewskiego.

Jest decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie… fot. archiwum TvRegionalna24.pl/zdjęcie z 2022 r.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, były Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Igor Strzok bezpodstawnie wstrzymał w 2019 roku odbudowę Mostu Tczewskiego.

Komunikat Powiatu Tczewskiego:

- „11 lutego br. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i zaskarżoną decyzję Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na korzyść Powiatu Tczewskiego.

Uchylając decyzję Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (z 26.02.2021 r.) dotyczącą Mostu Tczewskiego, Sąd stwierdził niezgodne z przepisami obowiązującego prawa wydanie rozstrzygnięcia przez organ II instancji, czego skutkiem było faktyczne zatrzymanie robót na Moście Tczewskim.

Decyzja Sądu zwieńczyła i jednoznacznie potwierdziła, że działania prowadzone przez Zarząd Powiatu Tczewskiego obecnej i poprzedniej kadencji były zgodne z prawem i nakierowane wyłącznie na kontynuację przebudowy Mostu Tczewskiego, a nie na niszczenie naszego zabytku”.

Przypomnijmy, że Powiat Tczewski do realizacji zadania drogowego pn. „Przebudowa Mostu Tczewskiego – etap II”, dofinansowanego z rezerwy subwencji ogólnej, przystąpił w 2018 roku.

30 października 2019 roku Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków – Igor Strzok wstrzymał realizację robót uniemożliwiając jakiekolwiek prace budowlane, powodując zagrożenie katastrofą budowlaną, zarówno Mostu Tczewskiego, jak i pobliskiego mostu kolejowego. O tym fakcie powiadomiony został Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Wojewoda Pomorski oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Powiat Tczewski przystąpił w trybie awaryjnym do kosztowego zabezpieczenia terenu budowy (prawie 10 mln złotych).

Igor Strzok wówczas swoją decyzję uzasadnił troską zabytkowej konstrukcji, która nie powinna być bezpowrotnie zniszczona. Chodzi tu o przęsła nr 2 i 3 mostu, które wykonano w konstrukcji angielskiej typu ESTB i należą prawdopodobnie do jedynych tak zachowanych przęseł tego typu w Europie. Podkreślał wówczas, że chodzi jedynie o ocalenie przed zniszczeniem zabytkowych przęseł, które miały trafić na złom. Uważał, że jest to sprzeczne z zasadą ochrony zabytków, a także z ustaleniami wcześniej podjętymi. Wówczas mowa była o demontażu i eksponowaniu tych przęseł, a nie zniszczeniu i zezłomowaniu.

Od tego momentu samorząd Powiatu Tczewskiego odwoływał się od każdej decyzji, która wpływała negatywnie na proces odbudowy Mostu Tczewskiego oraz opóźniała aktualizację dokumentacji projektowej.

23 lutego 2023 roku Powiat Tczewski złożył wniosek o dalsze dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa Mostu Tczewskiego – etap II” w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pomimo, że dofinansowanie zostało przyznane, bez pozytywnej decyzji PWKZ Powiat Tczewski nie mógł rozpocząć procedury przetargowej.

W końcu pojawiło się światełko w tunelu. Decyzje wydane przez obecnego Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Dariusza Chmielewskiego pozwoliły 30 stycznia br. na ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych w ramach zadania pn. „Przebudowa Mostu Tczewskiego – etap II”.

- „PWKZ stoi na stanowisku, że objęte pozwoleniem prace (odbudowa wież) z zastrzeżeniem najwyższej jakości wykonania i rozwiązań materiałowych istotnie przyczynią się do zapewnienia technicznej integralności zabytku i przywrócenia jego właściwej formy (…) Sporządzenie programu robót poprzedzono rozpoznaniem stanu historycznego i obecnego stanu zachowania zabytku. (…) Dokonano wyczerpującej analizy historycznych form zabytku, sporządzając w rezultacie projekt rekonstrukcji zapewniającej przywrócenie szeroko rozumianych estetycznych i historycznych walorów unikatowej konstrukcji, z uwzględnieniem zarówno aktualnych wymogów funkcjonalnych i konstrukcyjnych, jak i najwyższych standardów konserwatorskich” - czytamy w decyzji konserwatora.

Z kolei przeniesie powojennych przęseł ESTB (zgodnie z pierwotną technologią montażu i demontażu tego typu konstrukcji) na działkę przy moście, „umożliwi pełne rozpoznanie obecnego stanu zachowania zabytku, a w rezultacie jednoznaczne wyznaczenie celu i zakresu działań konserwatorskich niezbędnych do trwałego zachowania jego wartości” – tak zapisano w uzasadnieniu decyzji. Segmenty mostu ESTB znajdą się na ogrodzonym i monitorowanym całodobowo terenie.


 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

 

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (2)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
GMB
GMB 14.02.2025, 14:08
Mostu Lisewskiego - redaktorze...
Adi
Adi 14.02.2025, 16:32 (odpowiedź do GMB)
i Tczewskiego też piszą, nie bij piany.