Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku w 2022 r. wydała warunki realizacji rozbudowy odcinka drogi krajowej w Malborku. Zgodnie z tymi uzgodnieniami, w centrum miasta wzdłuż DK22 miałyby być postawione ekrany akustyczne. Wstępnie była mowa o 21 ekranach, potem o 13. Mimo tej redukcji, sprawa ta stała się na dobre kwestią sporną pomiędzy włodarzami naszego miasta, zdaniem których ekrany jeszcze bardziej podzielą miasto a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która jest zdania, że takie rozwiązanie będzie chroniło otoczenie przed uciążliwościami, głównie hałasem przejeżdżających tą drogą pojazdów.
Z początkiem lutego 2023 r. Burmistrz Miasta Malborka wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji na drodze krajowej nr 22. Po wnikliwej analizie dokumentu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła wnieść od niej odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku. Zdaniem GDDKiA, decyzja Burmistrza Miasta Malborka nie jest zgodna z postanowieniem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, które było wydane w trakcie procedury środowiskowej.
- „Decyzja wydana przez Burmistrza m.in. nie określa kompletnych rozwiązań z zakresu ochrony akustycznej. Powinny być one wskazane w wymaganiach dla dokumentacji, niezbędnej do wydania decyzji. Dodatkowo, warunki ochrony przed hałasem w przypadku nawierzchni są wzajemnie niespójne (w jednym miejscu jest mowa o tłumieniu hałasu o 3 dB, a w innym nawet o ok. 10 dB). W przypadku tej drugiej wartości, są niewykonalne, z uwagi na brak nawierzchni o tak wysokim poziomie redukcji hałasu, użytkowanej w rzeczywistych warunkach drogowych oraz przy sposobach zimowego utrzymania drogi” - tak wówczas argumentowała swoją decyzję GDDKiA.
Mimo upływu czasu, odnosi się wrażenie, że w sprawie rozbudowy tego odcinka drogi nastąpił impas. Warto wspomnieć, że malborski odcinek DK22 jest w opłakanym stanie – niektóre przejścia dla pieszych są niedoświetlone i stwarzają niebezpieczeństwo dla mieszkańców, a w wielu miejscach na drodze znajdują się równie niebezpieczne koleiny. Czy doczekamy się finału tej sprawy? Jaki będzie jego skutek?
W połowie stycznia tego roku wysłaliśmy zapytanie w tej sprawie do malborskiego magistratu.
- „W dniu 27 lutego 2023 r. wpłynęło do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku (SKO) odwołanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Gdańsku. Do tej pory sprawa rozpatrywana jest przez SKO, a do Urzędu Miasta nie wpłynęło żadne pismo w przedmiotowej sprawie, zarówno od SKO, jak i GDDKiA” - poinformowała Ewa Dąbrowska,
Sekretarz Miasta Malborka.
W podobnym tonie brzmiała odpowiedź z GDDKiA.
- „Jako GDDKiA Oddział w Gdańsku cały czas czekamy na wyrok Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO). Decyzja środowiskowa wydana przez miasto nie daje możliwości dyskusji przed rozstrzygnięciem SKO. Co do stanu drogi krajowej nr 22 w przypadku wszelkich problemów podejmujemy działania doraźne w celu ich wyeliminowania. Przypominam, że bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi jest priorytetem wszystkich działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad” - napisał Mateusz Brożyna z gdańskiego oddziału GDDKiA i dodał, że prognozowany/szacunkowy łączny koszt tej inwestycji w Malborku na 3,5 km odcinku szacowany był na 105 mln zł. Teraz mamy 2024 r. - to ile teraz wyniosłaby ta inwestycja?
Warto w tym miejscu wspomnieć, że na wielu odcinkach drogi krajowej 22 prowadzone są prace remontowe lub zostały już zakończone. Na odcinku o długości 5,6 km Knybawa – Gnojewo prace mają zakończyć się we wrześniu tego roku. Odcinek Czarlin – Knybawa zakończony zostanie w październiku tego roku. Najdłuższy odcinek, mierzący 10,5 km Królewo – granica województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego ma być skończony w listopadzie tego roku. W 2022 r. przebudowany został także odcinek o długości 1,4 km Cisy – Malbork.
Dlaczego w Malborku wszystko musi trwać tak przerażająco długo i mozolnie?
Czekamy na państwa komentarze w tej sprawie.
To nie są tzw.godziny szczytu.Jak widać na filmie ruch przebiega w miarę płynnie.
Redaktor ktory to nagrywa juz powinien byc pozwany poniewaz tablice rejestracyjne powinny byc zamazane. Gdzie rodo panie redaktorze.
Jesteś w błędzie. Przeczytaj orzeczenie NSA w tej sprawie.
Obecna ekipa to tylko stracony czas na rozwój Malborka, wystarczy spojrzeć jak rozwinęły się sąsiednie miasta jak Sztum, Nowy Dwór Gdański czy Nowy Staw.
No powiedzm jak się rozwinęły? Masz na myśli mentalność mieszkańców czy rozwój gospodarczy miast?
Jak przez 8 ostatnich lat był traktowany Malbork i Tczew przez rządową GDDKiA , świadczy remontowany od 5 lat odcinek drogi nr 22 od Mostu Knybawskiego do Czarlina.
Smutne jest to, że władze miasta, nie współpracują z GDDKiA w przebudowie tego odcinka. Piętrzą problemy. A jak wyglądają drogi wyjazdowe i wjazdowe do Malborka? Widzimy i często sprawdzamy jadąc nimi. Co prawda, od strony Tczewa, jest dość dobrze. Ale już na kierunku Elbląg i Sztum, to już znacznie gorzej. No cóż, obwodnica odeszła w jakimś nieokreślonym terminie, to i droga wylotowa na Elbląg, też nie może być chyba realizowana. Choć do granicy Malborka jest w realizacji. I jak to będzie wyglądało, gdy remontowana droga zetknie się z odcinkiem wjazdowym na piaskach? To jest kolejny przykład, jak władze Malborka dbają o mieszkańców.
Osiem lat rządzili pisowcy z planktonem i kto nie był z nimi ten nie miał nic.
W obu kierunkach , droga dwu jezdniowa , do granicy miasta i bez ekranów.
Może nowa władz GDDKiA się tym zainteresują.
Nie licz na cuda. To decydują tzw.doły a nie władza.Nauczcie się wreszcie że do tzw.władzy rwą się ludzie, którzy chcę się dostać do tzw.koryta i załatwić swoje sprawy. A wyborców mają w ...poważaniu.Jak zawsze zresztą.
Będzie wyrok SKO, będzie dalszy ciąg i dlaczego podpisuję się redakcja, a nie rajca?. Amen
jasiu bo to artykuł TvMalbork
piotrusiu krytykanctwo to domena tzw. rajcy. Nie wiedziałem, że TvMalbork to to samo.
Będzie wyrok SKO, będzie dalszy ciąg i dlaczego podpisuje się redakcja, a nie rajca?. Amen
Korekta literówki
Bo się kupy nie rusza bo brzydko pachnie