Wydanie nr 330/2024, Poniedziałek 25.11.2024
imieniny: pokaż (4 imiona)Erazm, Katarzyna, Tęgomir, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Rozpoczął się trzeci etap rozbudowy gdańskiego lotniska.

  • Wydanie nr 330/2024
  • 11 czerwca 2020, 10:28
  • Port Lotniczy Gdańsk
  • Wiadomości
  • 1 komentarz
Rozpoczął się trzeci etap rozbudowy gdańskiego lotniska. fot. Port Lotniczy Gdańsk
W piątek, 5 czerwca br. na terenie Portu Lotniczego Gdańsk odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod rozbudowę o pirs zachodni Terminalu Pasażerskiego T2. Wcześniej właściciele i zarządzający lotniskiem oraz przedstawiciel wykonawcy, podpisali akt erekcyjny realizowanej inwestycji.

 

W akcie erekcyjnym napisano, że rozbudowa Terminalu Pasażerskiego T2 ma na względzie rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, komfort, bezpieczeństwo jego pasażerów, rozwój gospodarczy oraz turystyczny regionu, a także dobro i dostatek jego mieszkańców. W uroczystości udział wzięli, akt erekcyjny podpisali i wmurowali kamień węgielny: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, Prezydent Sopotu Jacek Karnowski, Piotr Szymański z Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, Prezes Korporacji Budowlanej DORACO, Karol Zduńczyk i Prezes Portu Lotniczego Gdańsk, Tomasz Kloskowski.

- „Kładziemy kamień węgielny pod trzeci etap rozbudowy terminalu. Nie zatrzymujemy się i z jeszcze większą determinacją chcemy się rozwijać. Wbrew epidemiom i kryzysom śmiało realizujemy rozbudowę infrastruktury, wierząc, że będzie ona dobrze służyła naszym pasażerom i pomagała w ich komfortowych i bezpiecznych podróżach” – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

- „Ostatnie miesiące wymagały wprowadzenia nowych zasad związanych z pracą naszej załogi w związku z panującą sytuacją. Nie wpłynęło to jednak na harmonogram działań. Kamień węgielny, będący symbolem stabilności obiektu, w obecnym czasie nabiera dodatkowego znaczenia. Stabilność to coś, do czego wszyscy tęsknimy, niezależnie w której części globu się znajdujemy” – dodał Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO, generalny wykonawca inwestycji.

 

 

 

 

Trójmiejscy włodarze o rozbudowie Portu Lotniczego Gdańsk.

- „Ulokowanie biznesu na terenie województwa pomorskiego jest uzależnione od jakości usług lotniczych w Porcie Lotniczym Gdańsk. Chcielibyśmy rozwijać transport publiczny, który będzie się łączył z lotniskiem, ale też z całym regionalnym systemem transportowym. Myślimy o dalszym rozwoju linii kolejowych, bo dojazd do portu lotniczego, do centrum biznesu, które powstaje na lotnisku, ma bardzo duże znaczenie” - powiedział Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego.

- „Cieszę się bardzo, że w coraz lepszym komforcie pasażerowie będą mogli podróżować. Podróże to rozwój, poznawanie innych kultury i przywożenie nowych myśli do Gdańska. Postępujące dwie ważne inwestycje w porcie, rozbudowa terminalu pasażerskiego i budowa pierwszego biurowca są także gwarantami rozwoju Gdańska” - podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska.

- „Polska jest jednym z tych krajów w Europie, w których najszybciej rośnie współczynnik mobilności lotniczej. To charakterystyczne, że w czasie epidemii brak możliwości latania jest wymieniany jako jedna z największych dolegliwości. Epidemia minie, a trójmiejskie lotnisko na długo zapewni nam dostęp do lotniczego nieba” - dodał Wojciech Szczurek, Prezydent Gdyni.

- „Lotnisko jest dla biznesmenów, turystów, ale także dla mieszkańców, którzy mogą polecieć w różne części świata. To jest wspólna inwestycja samorządów Pomorza i państwa polskiego. To jest dobry konglomerat, który udało nam się razem stworzyć i razem nim gospodarować. To jest najlepiej rozwijające się lotnisko w Polsce. Nie byłoby takiego rozwoju turystycznego w Sopocie bez rozbudowy i rozwoju Portu Lotniczego” - podsumował Jacek Karnowski, Prezydent Sopotu.

 

 

 

 

Rozbudowa Portu Lotniczego Gdańsk.

Umowę na rozbudowę terminalu Port Lotniczy Gdańsk podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO 15 października 2019 roku. Dotychczas wykonano prace związane z żelbetową częścią podziemną budynku oraz podziemnego żelbetowego kanału instalacyjnego, 70% elementów konstrukcyjnych tj. ścian i słupów poziomu zero oraz 95% robót ziemnych. W trakcie wykonywane są prace związane z realizacją żelbetowych słupów poziomu 0 z betonu architektonicznego, realizacją stropu poziomu 0.5 (mezaninu) w części południowej budynku, realizacją stropu poziomu 1.0 w części północnej budynku, realizacją ścian i słupów kondygnacji 0.5 (mezaninu) w części południowej budynku oraz realizacją instalacji podziemnych wokół budynku terminalu. Planowane na przełomie czerwca i lipca jest rozpoczęcie montażu konstrukcji stalowej budynku pirsu, w lipcu i sierpniu początek realizacji zewnętrznych klatek schodowych na płycie postojowej samolotów, a na przełomie sierpnia i września początek montażu fasady aluminiowo – szklanej.

 

 

 

 

Trochę statystyki.

Do dotychczasowych prac użyto 662 ton stali zbrojeniowej. Wykopano około 34.500 m³ ziemi, tym samym wywieziono około 1900 ciężarówek urobku. Wykonano ok. 12.300 m³ zasypek fundamentów i wylano 4.820 m³ betonu - taka ilość mieści się w 535 betoniarkach. Na budowie pracuje ponad 100 pracowników.

 

 

 

 

Koniec budowy pod koniec 2021 roku.

Budowa pirsu, który jest przedłużeniem Terminalu Pasażerskiego T2 w kierunku zachodnim, ma się zakończyć w IV kwartale 2021 roku. Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m² nowej powierzchni. Po rozbudowie terminalu pasażerskiego, w nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.

Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu w PLG:

- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa– zwiększenia liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18;
- punkty odprawy paszportowej, odloty– zwiększenie z 6 do 10 przejść;
- gate’y odlotowe– zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30;
- punkty odprawy paszportowej, przyloty– zwiększenie przejść z 8 do 12;
- odbiór bagażu– zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9.

Liczba kondygnacji:
- 3 nadziemne, w tym antresola;
- 1 podziemna.
Wysokość zadaszenia: około 15,7 m.
Długość elewacji:
-od strony podjazdu: 413,38 m;
-od strony płyty: 413,38 m;
-od strony szczytowej: 83,06 m.
Powierzchnia zabudowy: 8076 m².
Powierzchnia całkowita łącznie 19105 m².
 

 

 

 

Informacja prasowa Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy

 

 

 

Port Lotniczy Gdańsk
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.