Budowa II nitki mostu, to dla mieszkańców Malborka najważniejsza inwestycja drogowa w XXI w. Zgodnie z pierwotnym planem, nowa przeprawa przez Nogat wraz z dojazdami miała być gotowa do użytku z końcem br. Od jakiegoś czasu wiadomo jednak, że termin ten nie jest do zrealizowania.
Paraliż miasta?
Przed rozpoczęciem budowy kierowcy najbardziej obawiali się paraliżu miasta. Kiedy sięgniemy pamięcią wstecz, każdy sezon letni dla Malborka oznaczał długie kolejki i często nawet godzinne oczekiwanie na wjazd do miasta. Obecnie budowa trwa już ponad rok, ale do końca całej inwestycji jeszcze daleka droga. Sytuacja drogowa wbrew obawą nie jest tak beznadziejna. Oprócz godzin szczytu, mimo zmiany w organizacji ruchu, jest on w miarę płynny (biorąc pod uwagę dużą zmianę w organizacji ruchu.)
Przyczyna opóźnień?
Główną przyczyną opóźnień jest oczywiście odkrycie, prawdopodobnie średniowiecznych murów, w pasie drogi. O ile prace budowlane po stronie Kałdowa są wykonywane zgodnie z planem, o tyle przebudowa skrzyżowania al. Rodła z pl. Słowiańskim daleka jest od terminowej.
Zabezpieczenie, prawdopodobnie zabytkowych murów, oznacza konieczność wykonania prac archeologicznych. Samo wyłonienie wykonawcy było przyczyną kolejnych opóźnień, gdyż potrzeba było aż dwóch przetargów, by poznać firmy, które przeprowadzą badania.
29 czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku poinformowała, iż udało się wyłonić wykonawców prac archeologicznych. 4 lipca podpisano umowę, natomiast rozpoczęcie badań zaplanowano na 15 lipca.
Jak poinformował nas Longin Ewald, Kierownik Projektu prace będą wykonywane w trzech etapach:
I etap - 2 miesiące ( do ok. 15.09.2016)
Przekazanie terenu Wykonawcy - realizacja robót budowlanych ok. 1,5 miesiąca
II etap - 2 miesiące
Przekazanie terenu Wykonawcy - realizacja robót budowlanych ok. 2 miesięcy
III etap - 1.5 miesiąca (w okresie zimowym roboty nie są realizowane)
Przekazanie terenu Wykonawcy - realizacja robót budowlanych ok. 2 miesięcy.
Firmy APB THOR Sp. z o.o. z Gniezna oraz Archeologiczna Pracownia Badawcza „THOR” z Niechanowa wykonają pracę za kwotę 600 tys. zł.(Zamawiającym jest GDDKiA)
30 czerwca 2017 koniec prac?
Z informacji jakie otrzymaliśmy od kierownika projektu wynika, iż prace przy budowie mogą się zakończyć w czerwcu 2017. To jednak określenie daty w przybliżeniu. ( Ta data jest bardziej szacunkowa niż pewnym terminem).
Mimo, że prace przy dojazdach do nowej nitki mostu będą jeszcze trwały, nowa przeprawa ma zostać oddana do użytku już 30 września br.
Terminarz najbliższych prac:
- Do 9 lipca br. planowane nasunięcie mostu na podporę Nr 6 - przyczółek wraz z demontażem Awanbeku (wspornikowa konstrukcja stalowa). Najprawdopodobniej konstrukcja mostu zostanie nasunięta na ostatnią podporę w środę lub czwartek;
- 30 lipca 2016 skierowanie ruchu na odcinku od Orlenu do Wałowej na nowo wybudowaną lewą jezdnię;
- 15 sierpnia 2016 skierowanie ruchu na odcinku: od początku opracowania - poza skrzyżowanie z DK 55 i Grobelno na prawą jezdnię;
- 15 sierpnia 2016 zmiana pasów jezdni na ul. Wałowej (na nowo wykonany odcinek);
- 30 września skierowanie ruchu: od początek opracowania - przez skrzyżowanie z DK 55 i Grobelno - nowy most - Aleja Rodła - Plac Słowiański.
Z informacji jakie otrzymaliśmy od GDDKiA w Gdańsku, wyłania się zła i dobra wiadomość. Zła mówi o przesunięciu zakończenia prac aż na koniec czerwca 2017 r., choć termin ten może jeszcze ulec zmianie. Dobra natomiast mówi o planowym postępie prac po stronie Kałdowa i możliwym skierowaniu ruchu drogowego na nową nitkę mostu już we wrześniu.
Wniosek jest jeden. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i wierzyć, że kolejny sezon wakacyjny będzie już przebiegał w dużo przyjaźniejszych warunkach drogowych.
Zakończenie prac przy budowie pozwoli również się przekonać kto miał racje. Czy zwolennicy budowy mostu czy obwodnicy?
Temat obwodnicy powróci bardzo szybko. Mieszkam blisko Al Rodła to jest masakra od 4 rano do wieczora . Obwodnica wróci szybko ale wariant południowej - wszyscy to wiemy .
………………….przypominam, że 10-tego jak co miesiąc obchodzimy kolejny szalony, odlotowy "DZIEŃ ŚWIRA" ustanowiony przez Prezesa Jarosława.
Obwodnica jak mantra, a bzdury same, ta zaprojektowana przejęła by tylko ruch z DK22, mniej więcej to co przejeżdża na wysokości stacji Lotos, Leiera, a atm korków nie ma, nie było i jeszcze długo nie będzie.
nie MARUDZ - coesz sie tym co jest. A gdzie miejsca pracy?? CHARZES - NIE ROBISZ NIC - ZAPLACISZ NAM ZA TO ... z reszta....Kaczor i tak zniszczy ten kraj niedlugo....
Budowa drugiej nitki mostu nie jest najważniejsza dla mieszkańców Malborka jak to wy śmiecie wpierać. Budowa obwodnicy była najważniejsza dla mieszkańców, była, bo oczywiście charzewski wolał pić z kolegami niż jechać do Warszawy złożyć podpis pod dokumentami przygotowywanymi już za kadencji poprzednika - no ale o tym się nie mówi, bo to "niewygodne fakty"...