Wydanie nr 184/2022, Niedziela 3.07.2022
imieniny: pokaż (10 imion)Heliodor, Jacek, Miłosław, Otto, Otton, Teodot, Tomasz, Leon, Anatol, Leona
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Gadżety reklamowe i ich rola

Każdego dnia stykamy się niemal wszędzie z przekazem reklamowym, który ma nas zachęcić do określonego zakupu. Powszechne są ogłoszenia prasowe, radiowe i telewizyjne, w których reklamowany jest dany produkt.

Na łamach internetu możemy spotkać się z zachętą na darmowe spiny bez depozytu, a także z wieloma innymi reklamami. A w jakich wypadkach czekają na nas gadżety reklamowe?

Początki promocji gadżetowych

Z racji badań historycznych wiemy, że reklamowanie stanowiło od dawna ludzką domenę. Za pierwsze reklamy uważa się starożytne tabliczki ogłoszeniowe odnalezione na terenach Grecji, Pompejów czy Rzymu. XV wiek dał ludzkości druk za sprawą wynalazku Gutenberga. To przyczyniło się do rozpowszechniania ogłoszeń w formie pisemnej na szeroką skalę. Działania promujące zmieniały się przez kolejne lata i wieki. Aż do 1789 roku musieliśmy czekać na pierwszy gadżet reklamowy, którym była metalowa przypinka George'a Washingtona podczas jego kampanii prezydenckiej. Za pierwowzór branży gadżetowej uważa się XIX-wieczne działania amerykańskiego właściciela drukarni Jaspera Meek’a. Postanowił on stworzyć nadruk reklamowy na torbach, które podarowano uczniom, aby mogli wygodniej nosić książki do szkoły. Później umieścił on także reklamę na okryciach konnych. Od tego momentu nastąpił rozwój tej branży w Stanach Zjednoczonych, bo w Europie musieliśmy czekać do lat 70. XX wieku, aby ludzie dostrzegli wartość w darmowych gadżetach. Jako pierwsi, Brytyjczycy zaczęli rozdawać darmowe upominki w okresie bożonarodzeniowym, a że spotkało się to z pozytywnym odzewem u konsumentów, wówczas strategia ta została rozszerzona na cały rok. Działania tego typu mają swoją kontynuację po dziś dzień.

Rodzaje gadżetów

Do tej pory wiele przedmiotów zostało nośnikami reklamy. Kiedy myślimy o gadżetach, to przed oczami mogą nam się ukazać długopisy, czapki, kubki, pendrive, smycze itp. Można te przedmioty podzielić pod względem użyteczności. I tak, mamy gadżety praktyczne, których przykłady wymieniono powyżej. Do tego zestawu zaliczają się również zapalniczki, breloczki, otwieracze, koszulki czy torby. Dość powszechne są także firmowe kalendarze rozdawane kontrahentom czy klientom. Drugą kategorię stanowią upominki dekoracyjne, wśród których znajdziemy balony, chorągiewki, szarfy czy plakietki. Nie można sobie wyobrazić wielkiego otwarcia nowego salonu, bez setek kolorowych balonów, na których umieszczono logo bądź nazwę danej marki. To niejako niezbędnik podczas różnego rodzaju imprez inauguracyjnych, sportowych czy biznesowych, gdzie reklamują się np. sponsorzy. Wszelkiego rodzaju tematyczne targi, będą oazą dla nieskończonej ilości promocyjnych drobiazgów, które będą nam przypominały o danej marce. Ostatni typ przedmiotów reklamowych stanowią gadżety praktyczno - dekoracyjne. Tutaj może znajdować się bardzo wiele zróżnicowanych rzeczy, jeśli tylko da się na nich umieścić nadruk reklamowy.

Cele gadżetów reklamowych

Główna rola gadżetów reklamowych, to przede wszystkim bycie nośnikiem ważnej informacji dotyczącej danej firmy, instytucji. Mają one za zadanie zwrócić uwagę konsumentów na daną markę po to, aby stała się ona rozpoznawalna, a wraz z nią oferowane produkty bądź usługi. Wzbudzenie zainteresowania w potencjalnych klientach sprawia, że często zostają oni tymi konsumentami, którzy decydują się na dany produkt, wręcz go pożądają ze względu na przekaz, na reklamę umieszczoną na rozdawanych rzeczach. Firmy za pośrednictwem promocyjnych działań, w tym gadżetów, dążą do wylansowania swojej marki, jeśli jest nowa, do zwiększenia sprzedaży zachęcając darmowymi upominkami. Działa to na naszą podświadomość i programy lojalności, chęci odwzajemnienia się drugiej stronie - my dostajemy coś w gratisie, więc jesteśmy bardziej skłonni do zakupu u konkretnego przedsiębiorcy, od którego otrzymaliśmy bonus. Nie bez kozery wspomniano o lojalności, gdyż tak funkcjonuje wiele programów marketingowych, które oferują np. karty stałego klienta. Dzięki temu, wielu klientów kupuje przedmioty konkretnej marki, z czego ma ona oczywiste profity i o co de facto chodziło od początku.

Gadżety reklamowe i ich rola
Przejdź do komentarzy
Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Magdalena
Magdalena 20.06.2022, 09:27
Wydaje mi się, że większość potencjalnych klientów lubi dostawać jakieś gratisy tym bardziej, że są za darmo. U mnie np, najfajniej sprawdzają się bawełniane torby ze SpiroPrint z logo firmy. Dobrze są wykonane i nie kurczą się w praniu tak jak co niektóre.