W ostatnim tygodniu jednostki PSP i OSP z terenu powiatu malborskiego wyjeżdżały do 8 interwencji. Dotyczyły one m.in. otwarcia mieszkania, usunięcia plamy oleju z jezdni oraz próby samobójczej. Ratownicy wyjeżdżali do 2 pożarów – śmietnika i wypalanych gałęzi. Strażacy obsłużyli miejsce wypadku drogowego. Jeden alarm okazał się fałszywy.
Jedna osoba trafiła do szpitala po wypadku drogowym w Tralewie.
Do zdarzenia doszło w czwartek, 14 października br. na drodze powiatowej w Tralewie. O godz. 18:26 dyżurny operacyjny stanowiska kierowania komendanta powiatowego PSP w Malborku przyjął zgłoszenie o wypadku drogowym trzech samochodów osobowych. Zadysponowano zastępy z JRG Malbork i OSP Nowy Staw. Po dojeździe zastępów do miejsca zdarzenia zastano na drodze powiatowej wypadek drogowy trzech samochodów osobowych. Zespół ratownictwa medycznego i patrol policji obecne były już na miejscu zdarzenia. Wszystkie cztery osoby biorące udział w zdarzeniu znajdowały się poza pojazdami. Dwie osoby poszkodowane były pod opieką ZRM. Widoczny był wyciek płynów eksploatacyjnych.
Działania strażaków polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, zablokowaniu ruchu kołowego w obu kierunkach, udzieleniu kwalifikowanej pierwszej pomocy jednej osobie poszkodowanej oraz odłączeniu akumulatorów w rozbitych pojazdach. Decyzją ratowników osoba ta została zabrana do szpitala. Strażacy oświetlili miejsce zdarzenia na potrzeby przybyłego technika policji o pomogli przy załadunku rozbitych samochodów na lawety. Po dokonaniu sorpcji wyciekłych płynów eksploatacyjnych, po 3 godz. 38 min. zakończono działania, w których udział brały 2 zastępy JRG Malbork w sile 7 ratowników oraz zastęp OSP Nowy Staw w sile 5 ratowników.
Policjanci ostrzegają przed „spoofingiem”.
Oszustwo metodą „spoofingu” jest coraz częściej powodem strat oszczędności całego życia. Spoofing to nowa metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. Policjanci apelują o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Pamiętajmy! Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
Spoofing telefoniczny to nic innego, jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.
Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.
W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.
Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.
Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.
Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.
Informację przekazali: Dyżurny SKKP Malbork oraz asp. Sylwia Kowalewska, oficer prasowy KPP Malbork
Zdjęcia: FB OSP Nowy Staw